Contentmarketing is “het geven en delen van inhoud met je klant”. Natuurlijk zijn er grotere en meer complete definities. De essentie is de inhoud en het delen. Eén van de meest voor de hand liggende vormen van content delen is via een blog.
Bloggen
Een blog is een inhoudelijke tekst over een bepaald onderwerp. Is er een verschil tussen een artikel en een blog? Vanuit theoretisch en redactioneel perspectief zeker. Voor een klant? Inhoud is inhoud. En die moet relevant zijn.
Ander punt bij een blog of artikel is ook de mate van interactie die wordt geboden. Ook dit is een theoretische en redactionele discussie waar een lezer weinig om geeft. Mogelijk heeft de lezer een dusdanige houding dat deze eigenlijk altijd wel verwacht dat er online direct een reactie gegeven kan worden.
Doelstelling van het bloggen
De doelstelling van het bloggen kan verschillen. Natuurlijk is bloggen slechts 1 van de mogelijkheden die voort komen uit de contentmarketing strategie. Toch moet bij het bloggen een duidelijk doel afgegeven worden. Daar kun je onder verstaan:
- traffic genereren
- nieuwsbrieflezers werven
- bestand opbouwen
- etc
Om deze doelstellingen te verwezenlijken is het goed om aan aantal elementen te denken. Die worden hier genoemd en beschreven.
Doelgroep
Weet je voor wie je schrijft?
Een vraag die je jezelf stelt en waarbij je denkt dat dat een gemakkelijke vraag is. Maar weet je het echt? Waar zitten lezers mee? Wat willen ze lezen? Wie zijn het?
Zorg dat je een goed beeld hebt van je doelgroep. Dat kan door het volgen van het leesgedrag of de vraag aan ze stellen of op andere manieren contact te leggen met de doelgroep. Ligt meer voor de hand dan dat in de praktijk wordt uitgevoerd.
Relevantie
Is de inhoud relevant? Natuurlijk moet de inhoud aansluiten bij de doelstellingen van de blog. De lezer van een artikel op Bijgespijkerd zou (al dan niet positief) verrast zijn als er een blog verschijnt met een beschrijving van een mooie fiets of overheerlijk recept.
Jouw lezer stopt tijd in het lezen van de blog, zorg dus dat je relevante content levert die past bij de reden waarom de lezer komt lezen, die aansluit bij de look en feel van de blog en aansluit bij de doelstellingen.
Device voor het lezen
Het lezen via een laptop is anders dan een lezen via een tablet en is weer anders dan het lezen via een smartphone. Over het algemeen kan gesteld worden dat de wat kortere blogs lekker leesbaar zijn tijdens korte pauzes, reizen per trein of ergens op wachten. We weten ook uit onderzoek dat lezen op een smartphone vluchtiger is dan lezen op een tablet. Denk daar aan bij het schrijven van een blog. En ook bij de doelstellingen van die blog.
Deel de content
Het succes van een blog wordt ook bepaald door de wijze waarop we de blog delen. In de praktijk zijn er nog steeds veel “contentleveranciers” die het vrij lastig maken om content op te nemen en te lezen, laat staan delen of gebruiken. Het delen van content op een gemakkelijke manier kan juist een vorm van openheid, transparantie en vertrouwen opveren waardoor een lezer sneller gaat converteren naar een klant. Op een moment dat het logisch en zinvol is voor de klant. Het effect er na is ook vaak groter. De klant is meer een fan geworden.
Leg een connectie
Wanneer je merkt dat mensen vaker komen lezen en je blog gebruiken, kijk dan hoe je in contact kunt komen met elkaar. Biedt hulp aan, vraag of het artikel relevant was en of je als lezer er iets mee gaat doen. Het geeft de leze r een gevoel van verbondenheid en levert jou extra informatie op.
Personaliseer
Als de persoonlijke touch een belangrijke succesfactor is, blijf dan op die wijze met elkaar communiceren. De persoonlijkheid is dan de basis. Kijk ook of je dat niet alleen bij de aanhef van de nieuwsbrief doet maar bijvoorbeeld ook in de tekst laat terug komen.
Deze tips bieden een basis voor meer succes met je blog. Er zijn natuurlijk veel meer punten te noemen maar ergens starten en een focus op houden werkt dan het best.