Stop de clichés in blogposts

‘Naar aanleiding van het feit dat…’ en dan volgt een ellenlange opening van een brief. Klinkt bekend? Dit openingscliché wordt door velen verafschuwd en door anderen gebruikt als een makkelijke manier om op gang te komen met schrijven. Openingsclichés zijn de dooddoeners in een tekst en nodigen lezers op geen enkele manier uit om verder te lezen. Als daar ook nog een nietszeggende titel aan vooraf gaat,  dan is het per definitie een verloren wedstrijd. Het valt me op dat blogposts steeds vaker last hebben van openingsclichés, waardoor ze sterk aan kracht verliezen. Niet handig als je blog bijvoorbeeld een onderdeel van je social media strategie is. Kenmerk van deze clichés  is vaak een hoge mate van nietszeggenheid door het schetsen van een zeer algemeen tijdsbeeld. Enkele voorbeelden.

Ik ben de laatste maand eens kritisch gaan kijken naar de openingen van blogposts en de volgende vielen op. Ik vind het niet zo interessant om te melden wie deze waar heeft gepubliceerd. Het gaat om het voorbeeld.

Mobiel is aan het opkomen. Niet alleen in ons privéleven, maar ook in het bedrijfsleven.

Nieuwe vormen van beeld en geluid volgen elkaar in hoog tempo op.

Individuen maken steeds vaker gebruik van de mogelijkheden op sociale media.

Drie voorbeelden van dat algemene tijdsbeeld dat bijzonder weinig toegevoegde waarde heeft. Toch zijn er genoeg bloggers die graag zo beginnen.

Hier volgen twee andere vormen van openingsclichés.

Regelmatig word ik gevraagd om met voorbeelden te komen van succesvolle B2B cases op het gebied van social media. Die cases zijn zeer zeldzaam.

Deze doet me een beetje denken aan het voorbeeld uit presentatietechnieken waarin de presentator opent met: Ik ben gevraagd jullie iets te vertellen over…en eigenlijk zou ….hier staan. Oftewel: ik heb eigenlijk niet zo veel te vertellen. Resultaat: afhakend publiek.

Afgelopen donderdag was het weer zo ver: [naam congres] 2011 vond plaats.

Deze opening moet echt verboden worden. Oud, oubollig en stom.

Het is goed dat blogs het schrijven en publiceren van content laagdrempelig maken. Daar is niets mis mee. Maar als je serieus wilt worden genomen, neem dan ook je lezers serieus en bedenk iets beter dan dit soort clichés. En als die blog ook nog eens relevant is in je zakelijke communicatie met de buitenwereld, dan is het helemaal zaak om hier serieus mee om te gaan.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven