Facebook introduceert later deze maand hun nieuwe Ads Manager, het systeem waarmee adverteerders hun Facebook campagne kunnen inrichten, beheren en monitoren. Facebook geeft nu nog meer informatie over onder meer het bereik van de campagne, zoals het aantal personen binnen de doelgroep dat de campagne heeft bereikt en ook de frequentie waarmee de doelgroep de advertenties hebben gezien. Radio en TV drukken hun bereik uit in GRP’s, het product van het bereik van een campagne en de frequentie. Facebook kan vanaf nu inzicht geven in het werkelijke bereik en benadrukt daarmee nogmaals het voordeel ten opzichte van offline: een veel betere accountability.
De nieuwe manieren om het succes van uw Facebook Campagne te meten:
1. Doelgroep
Het aantal personen dat voldoet aan uw criteria, bijvoorbeeld mannen tussen de 18 en 65 jaar die geïnteresseerd zijn in voetbal. Met ruim 4 miljoen leden in Nederland wordt het potentiële bereik van elke campagne snel groter.
2. Bereik
Het aantal personen uit de doelgroep dat de advertentie daadwerkelijk gezien heeft.
3. Social Bereik
Het aantal personen dat uw advertentie heeft gezien met daaronder een naam van één of meer van hun Facebook connecties, omdat die uw pagina, event of app ‘leuk vinden’ (hebben geklikt op de ‘Like’ of ‘Vind ik leuk’ button). Dit bereik is 2x zo effectief als een normale advertentie. Je dient hiervoor wel te adverteren voor je pagina, event of app met ‘Gesponsorde Verslagen‘.
4. Frequentie
Het aantal keer dat elke persoon uit de doelgroep die je hebt bereikt, de advertentie heeft gezien (gemiddeld).
5. Connecties
Het aantal personen dat, binnen 24-uur nadat ze de Facebook advertentie hebben gezien, de pagina hebben ‘geliked’, zich hebben ingeschreven voor een event of een app hebben geïnstalleerd. Let op: Ook als ze niet hebben geklikt!
Via deze realtime data kun je je Facebook Advertenties en Sponsored Stories (Gesponsorde Verhalen) beoordelen en bijsturen. Gebruik deze data bijvoorbeeld om te beoordelen of de juiste doelgroep geselecteerd is en wordt bereikt, met de juiste advertentie, in de juiste frequentie en tegen de beste prijs.
Niet alleen zijn de gegevens en grafieken verbeterd, ook het aanpassen zelf is makkelijker geworden met de nieuwe ‘reclametekstbibliotheek’. Binnen de nieuwe interface hoeft niet meer steeds heen-en-weer te worden geklikt tussen verschillende advertenties. Overigens heeft een beperkt aantal bureaus, waaronder PauwR, rechtstreeks toegang tot professionele Facebook Ad Management tools om campagnes efficiënt te beheren met de hoogst mogelijke effectiviteit en rendement.
Facebook mengt zich met deze nieuwe aanpassingen nog nadrukkelijker in het gevecht om de gunst van de adverteerders en met name hun marketingbudget gericht op bereik en branding. Adverteerders die via mediabureau’s GRP’s inkopen bij traditionele media, zouden toch op zijn minst moeten overwegen om ook Facebook in te zetten als ze zichzelf en het medium online (social) media serieus nemen.