Sociale netwerken ook nuttig op de werkvloer

Steeds meer bedrijven staan toe dat hun medewerkers onder werktijd gebruikmaken van sociale netwerksites. Dit valt te lezen in een artikel in het AD van vandaag. Worden bedrijven dan eindelijk wakker?

<<UPDATE (11:20): Saskia liet via Twitter weten dat de conclusie van het artikel door het AD verzonnen is. Haar onderzoek had helemaal niet als doel om hier uitspraken over te doen. Dat doet overigens niets af aan haar onderzoek (wel aan het artikel…).>>

Het AD denkt dit te mogen concluderen op basis van onderzoek van Saskia de Laat. Zij is Communication Officer bij de Technische Universiteit Eindhoven en deed voor haar recente afstuderen onderzoek naar de rol van sociale media in de interne communicatie bij bedrijven. Het AD schenkt vandaag in een uitgebreid artikel aandacht aan dit onderzoek. Helaas blijkt die conclusie (en daarmee ook de titel) uit de duim gezogen. Maar het bevat wel interessante informatie.

Scheiding tussen werk en privé
Een interessante passage uit het artikel is deze:

“Bedrijven maken nu massaal de omslag, merkte De Laat in haar onderzoek. Ze realiseren zich dat verbieden geen zin heeft en dat werknemers er efficiënter door werken. Bovendien is de werkplek leuker als je contact hebt met de buitenwereld en ben je dus gemotiveerder.”

Die laatste zin sluit mooi aan op de gedachten van Stephanie Broadbent over ‘online intimiteit’, waarover ik vorig jaar een post schreef (incl. een video van haar TED-talk over dit onderwerp). Het idee hierachter is dat de scheiding tussen werk en privé eigenlijk tegennatuurlijk is en pas in de laatste 150 jaar ontstaan. Sociale media overbruggen de kunstmatig opgeworpen drempels weer.

Voordelen voor de organisatie
Maar ook binnen de organisatie zelf bieden sociale media voordelen. De belangrijkste die Saskia de Laat benoemt:

  • Social media bieden mogelijkheden voor meer en betere samenwerking en maken co-creëren, kennisdeling en kennismanagement makkelijker.
  • Social media dragen bij aan efficiëntie & snelle communicatie.
  • Social media bieden nieuwe mogelijkheden op het gebied van beleidscommunicatie.
  • Social media vergroten trots & binding met de organisatie.
  • Social media kunnen de identiteit van een organisatie versterken.
  • Social media sluiten aan op de tijdgeest en passen bij het nieuwe werken.

Het hele rapport is interessant en lekker leesbaar en bevat leuke cases van o.a. Achmea (ook genoemd in het AD-artikel), Hogeschool Arnhem Nijmegen, Politie Zuid-Oost en KPN. Het is terug te lezen op de blog van Saskia de Laat en hieronder.

De Kracht Van Social Media Voor Interne Communicatie – Saskia de Laat



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven