Bewust ‘merkje pesten’ op Twitter, wat doe je er aan?

Het zal Twitterend Nederland niet ontgaan zijn; Carglass wordt momenteel flink door het slijk gehaald op Twitter omdat bepaalde mensen niet gecharmeerd zijn van de TV reclames. Enkele Twitteraars hebben hadden vandaag duidelijk een missie: de hashtag #carglasszuigt trending topic maken en via de Twitteraccount NL_Carglass nog eens flink olie op het vuur gooien door op domme wijzes te reageren uit naam van het webcare team.

Het was natuurlijk wachten op dergelijke activiteiten en statements vanuit individuen binnen Twitter….social media zijn tenslotte toch een beetje het hippietijdperk van deze tijd (van tijd tot tijd ongecontroleerd en rebels) ;). Het kanaal is bijzonder gevoelig voor reputatiebeschadiging, of dat nu terecht of onterecht is. Toch is deze ontwikkeling bijzonder boeiend, aangezien dit de discussie over internetwetgeving/social media wetgeving zondermeer een boost zal geven. Carglass leidt momenteel zonder twijfel forse imagoschade en zal daar allerminst blij mee zijn. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ze GEEN juridische stappen zullen gaan ondernemen. Met name kan gedacht worden in de richting van ‘laster’ of ‘smaad’. Op BNR was vanuit Carglass al te horen dat men nu even niet weet waar te beginnen…logisch denk ik!

Ik ben echter vooral erg benieuwd naar de publieke opinie rondom dit voorval. Enkele vragen die ik graag wil bespreken zijn:

1) Moet er een wetgeving komen die social media laster/smaad aanpakt als deze ongegrond is?

2) Is dit uberhaupt te controleren?

3) Hoe moet Carglass reageren?

Mijn mening: Dit zijn een x aantal Twitteraars die proberen aandacht te scoren over iemand anders rug, puur omdat de reclames irritant zijn (welke zijn dat overigens niet…). Buiten dat dit absoluut niet mijn ‘cup of tea’ is betwijfel ik of de betreffende personen het potentiĆ«le effect voor anderen wel goed inschatten. Je beschadigt hiermee niet alleen een merk, maar ook de mensen achter het merk, een niet al te fraaie manier om aandacht te trekken als je het mij vraagt.

Als Carglass zijnde zou ik hier dan ook niet te zwaar op reageren. Laat Nederland zien dat het hier ‘slechts’ om aandachtstrekkers gaat en maak een publiek/corporate statement. Overigens is het natuurlijk wel slordig dat de account NL_Carglass nog niet door Carglass zelf was vastgelegd. Laat dit nogmaals een waarschuwing voor alle merken in Nederland zijn!

Zie voor meer info ook Marketingfacts



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven