Social media krijgt een grote terugslag, wist Molblog vanmorgen bij monde van Menno Lanting vanmorgen te vertellen. “De combinatie van de erg hoge verwachtingen en het uitblijven van snel en makkelijk succes, zal Social Media over enige tijd in een flinke dip brengen”, aldus Menno Lanting. Niets is echter minder waar. Social media are her to stay en worden alleen maar meer en intensiever gebruikt.
Menno Lanting doelt in zijn verhaal op de integratie van social media binnen bedrijven. Citaat uit het interview dat Molblog met hem hield: “ik verwacht over 2 a 3 jaar een enorme terugslag in de ontwikkeling van Social Media. Het zal veel bedrijven in de praktijk tegenvallen omdat het moeilijk te integreren is in de rest van de organisatie. Maar na een aantal jaren dip, zal het in volle hevigheid terug komen. Precies zoals het ook gegaan is met e-commerce.”
Lanting gaat er hier vanuit dat sociale media “ van bedrijven zijn” . Stoppen bedrijven met sociale media dan stopt of stagneert de ontwikkeling zo leest zijn verklaring.
Ik vind dat Menno hiermee een denkfout maakt. Naar mijn mening zijn sociale media vooral van ons. Van de internetgebruikers die sociale netwerken en sociale tools gebruiken om “connected” met elkaar te zijn. Dat zijn in Nederland op dit moment bijvoorbeeld zo’n 9 miljoen Hyvesgebruikers en zo’n twee miljoen Facebookgebruikers.
Zij gebruiken deze platformen om met elkaar te communiceren, filmpjes te kijken of content te delen. Zij gebruiken sociale media ook om bedrijven op de hak te nemen die niet de dienst of service bieden die ze verwachten. Maar dat is niet eens het voornaamste. De gemiddelde internetgebruiker heeft al die marketinggedreven bedrijven niet nodig om plezier te maken online.
De E-commerce beweging waar Lanting de social mediaontwikkeling mee vergelijkt werd tien jaar geleden sterk aangezet vanuit het bedrijfsleven. De successen in sociale media zijn vooral niet in het bedrijfsleven ontstaan. Ook zonder dat het bedrijfsleven sociale media in the spotlights zet, zullen zij zich doorontwikkelen. Dat is het grote verschil met e-commerce van tien jaar geleden. Het publiek heeft nu veel meer grip op de netwerken waar het bedrijfsleven maar al te graag grip op zou willen hebben.
Bedrijven die sociale media een hype vinden, en zich daarom van sociale media afkeren, zullen daar vanzelf de schade van ondervinden. Marketingdirecteuren die zoals Theo van Vugt op Molblog zegt “weinig met sociale media bezighouden”, moeten eens goed de quote van Gerd Leonhard in de oren knopen: “ In two years you are in social business or you are in no business. Social media is geen keuze. Je moet ermee verder als bedrijf, of je nu wilt of niet.