Social Media inzetten bij evenementen

In Nederland zijn er veel evenementen. Denk aan de grotere spektakels als PinkPop en Lowlands maar ook een evenement als Sail (1 keer in de 5 jaar). Natuurlijk zijn er nog veel meer evenementen te benoemen. Wat we wel zien is dat er in toenemende mate gebruik gemaakt wordt van sociale media. De hashtag en speciale omgevingen bij een evenement zijn niet meer weg te denken. Maar wat maakt nu dat het inzetten van sociale media een succes wordt? Niet elk evenement heeft hetzelfde resultaat. 4 Tips om de marketing rondom live evenementen te versterken met SMAC (Social, Mobile, Analytics en Cloud).

 

Laat social media bewegen

Gebruik social media als een sociaal medium. Dat betekent dat in eerste instantie er goed gekeken moet worden naar de invulling van het sociale aspect.
Het tweede punt voor succes is het krijgen van aandacht van mensen zonder dat het bericht als een commercieel bericht wordt gezien.

  • stel vragen
  • zorg voor interactie
  • deel foto’s
  • laat video’s zien

Deze elementen worden sneller gedeeld of er wordt vaker op gereageerd. Op deze wijze zet je het sociale mechanisme in beweging.
Via sociale media kun je ook betaald aanwezig zijn. Zorg dan wel voor:

  • de juiste doelgroep en doelgroepomschrijving
  • het meten van de resultaten door het tracken van de conversie
  • geef een goede definitie van datgene wat je wilt meten en waar je doelstellingen en kpi’s voor hebt vast gesteld

 

Mobiele interactie is niet meer weg te denken

Ruim 50% van de mensen die een evenement bezoekt of meedoet aan een evenement bewaart de informatie op de smartphone. Meestal is dat de informatie die via mail is ontvangen. Het gebruiken van het mobiele device is tijdens evenementen het belangrijkste device. Zorg dus dat je de informatie hebt van de bezoekers of de tool hebt om via het mobiele netwerk interactie te voeren.

  • email wordt het meest gebruikt en gelezen op een mobiel, naast de sociale media; de email moet wel aangepast worden aan het gebruik van een mobiel device, dat wil zeggen korte en krachtige berichten die snel gelezen kunnen worden en waarbij de ontvanger snel door heeft wat er van hem of haar wordt verwacht
  •  een website wordt bezocht, zeker bij een doorverwijzing via email of sociale media, echter de website moet niet alleen responsive zijn maar zeker zich aanpassen aan datgene wat een bezoeker wil weten en vinden (adaptief)
  • mobiel adverteren werkt alleen als het bij de juiste groep mensen aankomt, relevant is en snel om te zetten is

 

Analyseer de beweging en het resultaat

Bepaal welke elementen het succes vormen en welke niet. Doe dat vooraf. Bepaal de doelstellingen en koppel de kpi’s daar aan. Deze combinatie vormt dan vooraf het dashboard waarop we gaan meten. Door vooraf te bepalen wat het doel is kun je beter en gerichter monitoren en bijsturen.

  • welke bezoekers heb je
  • welke touchpoints worden gebruikt; wat is de conversie en is het succesvol te noemen
  • koppel de beweging van de klanten en bezoekers aan het CRM systeem

 

De cloud gebruiken

Breng alle tools bij elkaar in de cloud. Marketing automation maakt het toepassen en uitvoeren van de genoemde punten gemakkelijker. Er zijn veel aanbieders van software die inspelen op het samenbrengen van verschillende tools. Denk aan partijen als Adobe en Microsoft. Maar ook BrixCRM komt met geïntegreerde oplossingen op de markt.

Als marketeer geven we te snel aan wat we wel en niet zouden willen. De combinatie met het evenement, de doelstellingen, het monitoren en bijsturen is daarna vaak lastig. Toch zal daar de komende jaren meer aandacht voor worden gevraagd.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven