Jouw blog als succesfactor

Een blog. Gemakkelijker gezegd dan gedaan. Iedereen heeft wel eens gezegd ‘we gaan een blog starten’. Maar is korte tijd later in schoonheid gestrand. Een blog starten is 1, een blog bijhouden is 2 maar een blog succesvol maken is 3. Het is dus nogal een proces.

Een blog is vaak gedoemd te mislukken omdat we eigenlijk niet goed weten wat de voordelen van een blog zijn. En die inspanning? Die moet je voor lief nemen want uiteindelijk betaalt de inspanning zich weer terug.

Er zijn 5 factoren die een blog met zich meebrengt voor het succes van je business:

  • een blog genereert traffic
  • een blog zorgt voor “social proof”
  • een blog levert leads op
  • een blog beïnvloedt mogelijke kopers
  • een blog zorgt voor vertrouwen

 

Traffic generator

Over het algemeen levert een website gekoppeld aan een blog ruim 75% meer inbound links op dan een website zonder een blog. Wanneer we van deze traffic een klein percentage kunnen laten converteren dan levert de blog zichzelf al weer op.

  • een blog genereert betere resultaten bij het toepassen van SEO strategie
  • gebruik daarom de juiste keywords in de tekst en de tags
  • gebruik niet alleen keywords maar ook de zinnen (mensen zoeken vaker op een combinatie van een aantal woorden dan op 1 woord)
  • door de inhoud van de blogs en het realiseren van een betere SEO stijgt het aantal inbound links

 

Social Proof

“Interessante content is de belangrijkste reden om een merk te volgen en de content te delen met anderen”.
Goede en relevante content is geliefd door iedereen. Niet voor iedereen is ‘goed’ en ‘relevant’ hetzelfde. Daar moet je als marketeer wel op bedacht zijn. Goede en relevante content wordt vaker gedeeld, hierdoor ontstaat de basis voor ‘social proof’. Het merk en product worden omarmd door de community.

  • zorg voor een regelmaat in het publiceren
  • verdeel de aandacht over verschillende topics die relevant zijn voor verschillende segmenten in je doelgroep

 

Leadgenerator

Door de toename van de traffic is het mogelijk om meer leads uit de traffic te converteren. Mede door de relevante content voelen de bezoekers zich gewaardeerd. Dat betekent wel dat je op de website of in andere stappen van de cross media strategie een call to action moet inbouwen die leidt tot meer leads. Een lead wordt geen lead vanuit zichzelf, een klein duwtje is wel nodig.

  • denk ook aan kleinere stappen in het leadgeneratie proces, denk aan het down loaden van een white paper of het stellen van een vraag
  • zorg dan wel voor een proces van interactie, bedank voor het down loaden, bied andere content aan die verwant is aan de download bijvoorbeeld

 

Beïnvloeding tot koop

“Ruim 50% van de bezoekers koopt een product op basis van de geleverde content in de blog”.
Het leveren van informatie in combinatie met de mensen die de site bezoeken levert koopgedrag op. In Nederland is Coolblue een goed voorbeeld. Bij elk product staat wel een omschrijving en een film over het gebruik of de constructie. Juist door die omschrijvingen en de film worden mensen gestimuleerd te kopen.

  • praat over de producten zonder ze te willen verkopen; het verkopen doe je op een andere plek
  • denk vanuit het oplossen van een probleem voor de klant

 

Vertrouwen

“Ruim 50% ervaart een blog als een kennismaking met de organisatie.”
Dus door het lezen (of bekijken) van de blogs ontstaat een beeld bij de klant. Door de inhoudelijkheid en relevantie geven de blogs een beeld dat vertrouwen opwekt bij klanten. Vertrouwen is de grootste drijfveer voor mensen om te kopen.

Zomaar beginnen met een blog is zinloos. Het werken met deze 5 factoren levert een basis op voor succes van de business. Laatste tip: een strategie kan niet zonder doelstellingen succes behalen. Geef elke factor ook doelstellingen mee in het kader van het genereren van de content in een blog. Dan kun je ook terug koppelen wat de kosten en opbrengsten zijn geweest.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven