Zoekmachine optimalisatie. Voor iedereen wel een bekend begrip. Maar is ook de daadwerkelijke toepassing duidelijk? Vaak praten we over SEO, waarbij de correctheid en actualiteit niet centraal staan. SEO verandert en evolueert. SEO is meer geworden dan alleen maar hoog in een ranking staan. Hier een overzicht van elementen waarbij je meer inzicht krijgt in de mogelijkheden voor het optimaliseren van SEO-technieken en –mogelijkheden.
De titel
De titel is belangrijk. Het geeft aan waar het artikel over gaat en moet duidelijk en eenduidig zijn. De titel moet enerzijds inspirerend zijn voor de lezer en de titel is een schakel voor zoekmachines om te bepalen of het past binnen de resultaten.
- het belangrijkste keyword moet eigenlijk in de titel staan
- een titel van 65 karakters levert het beste resultaat
Meta-omschrijving
Wat is een meta-omschrijving: “een statement van 170 karakters over de inhoud van het artikel”. Een meta-omschrijving speelt in op de zoekmachines en zorgt voor de aantrekkelijkheid van het artikel. Zorg voor een goede interessante meta-omschrijving voor betere resultaten.
Het aantal woorden
Het aantal woorden in een artikel is mede bepalend voor de zoekresultaten. Minimaal moet een artikel 700 woorden bevatten, dat kan zeker oplopen tot 2000 woorden.
- zorg voor goede inhoud
- een te kort artikel krijgt het predicaat niet interessant
- zorg voor een verscheidenheid aan artikelen, langer en korter
Keywoord herhalen
De essentie van een artikel, in dit artikel zoekmachineoptimalisatie, is de drijfveer voor het succesvol laten vinden. De intensiteit van dit woord, het aantal keer dat het herhaald mag en kan worden zonder verstorend te werken op de zoekmachines is ongeveer 1,5% tot 2% van het totale aantal woorden.
- Het woord moet wel in het juiste perspectief worden gebruikt, zowel voor de lezer alsook voor de zoekmachine
- je kunt het belangrijke keyword ook “vet” of “cursief” plaatsen voor betere resultaten, let echter wel op dat dat het lezen niet negatief beinvloedt
- het is dus niet zo dat hoe vaker je een keywoord noemt hoe beter het woord en het artikel worden gevonden
Gebruik van afbeeldingen
Een tekst met afbeeldingen leest beter dan een tekst zonder afbeeldingen. Het is echter voor de lezer geen noodzaak om met afbeeldingen te werken. In deze tekst is gekozen voor een eenduidige en heldere structuur.
- wanneer je afbeeldingen gebruikt zorg voor consistentie tussen afbeeldingen en tekst
- te veel afbeeldingen is verstorend voor de zoekmachine
Intern linken
Het doorverwijzen van bezoekers van de ene pagina op de website naar een andere pagina op de website is “intern linken”. Het is belangrijk om er goed over na te denken. De interne linken hebben vaak een langer verblijf op de website en artikel als gevolg. De link moet wel passen in de tekst en relevant zijn. Zowel de zoekmachine alsook de bezoeker haken af bij willekeurige interne linken.
- zorg dat bij de interne link ook het keywoord wordt gekoppeld
- let op dat de linken werken
Extern linken
Een externe link moet net als een interne link relevant zijn en gekoppeld aan de inhoud en keywoord. Bij een externe link moeten we rekening mee houden dat de bezoeker van de website af is.
- gebruik alleen goede en inhoudelijke websites als link
- het aantal externe links beperken tot maximaal 2 links
- zorg voor een balans in het aantal interne en externe linken
Kwaliteit is succesfactor 1
Je kunt aan alle genoemde elementen denken en zorgen voor goede linken, afbeeldingen en het juiste aantal woorden, de kwaliteit is leidend voor succes.
- de kwaliteit van een artikel bepaalt mede het zoekresultaat
- denk ook aan taalfouten en constructie van de zinnen
- kwalitatieve content levert een betere ranking op
Gebruik van video
Bewegend beeld is een factor die zeker kan leiden tot betere vindbaarheid. Ook hier gelden een aantal voorwaarden voor succes:
- het materiaal moet aansluiten bij de inhoud van het artikel
- gebruik de keywoorden in de tags van de video, titel en beeld
- maak het beeldmateriaal niet overheersend, de lezer moet toch veranderen van lezen naar kijken en luisteren
- zorg dat de video niet te lang is, afhankelijk van de soort video en artikel is vaak een 2 tot 3 minuten video al lang genoeg; te lange video’s worden door zoekmachines sneller geweerd
Originele content
Content als kopie op je website plaatsen leidt tot een stremming in de resultaten. Content moet zoveel mogelijk origineel zijn.
Deze 10 tips kun je bij het schrijven van een artikel als overweging meenemen. Niet alles hetzelfde doen. Als alle artikelen er hetzelfde uitzien dan leidt dat ook weer tot mindere zoekresultaten. Wees alert en creatief.