Social media en mobile kunnen veel betekenen voor opleiden en leren. Daar ben ik nu wel uit. Maar om ze een rol van betekenis te laten spelen, moeten we wel weten of de doelgroepen van al het opleiden en leren wel iets hebben met bijvoorbeeld social media. Met het laatste onderzoek Ages of social network én de laatste Social Technograhics ladder, beide hier op Bijgespijkerd al eens aangekaart door Sjef Kerkhofs, kunnen we naar mijn idee wel iets zeggen over die betrokkenheid. Hoe oud zijn Twitteraars eigenlijk?
Leeftijd van deelnemers geen probleem?
In het onderzoek van Pingdom wordt voor mij duidelijk dat de gemiddelde leeftijd van mensen in sociale netwerksites hoog ligt.
Ok, dit Pingdom onderzoek is uitgevoerd in Amerika en niet in Nederland, maar we kunnen het wel als indicatie gebruiken. Laten we die indicatie nou eens loslaten op de Nederlandse markt van bedrijfsopleidingen die ik zelf goed ken en waarvan ik eerder heb gezegd dat social media in de verschillende fasen van een training een rol kan spelen.
In deze markt worden de deelnemers gevormd door de Nederlandse beroepsbevolking. De laatste CBS-cijfers geven over 2008 een gemiddelde leeftijd van 40,3 jaar. De gemiddelde leeftijd in het Pingdom-onderzoek is 37 jaar. Daarin is bijvoorbeeld de gemiddelde leeftijd bij Linkedin 44 jaar, bij Twitter 39 jaar en bij Facebook 38 jaar. Dit zou wat mij betreft betekenen dat het gebruik van social media bij bedrijfsopleidingen en training in Nederland niet direct stuit op leeftijdsweerstand. Bijzonder, want ik had het anders verwacht en ik denk dat ik niet de enige ben.
Hoe actief zijn we dan in social media?
Stel nou dat we inderdaad niet te maken krijgen met allerlei weerstanden van oudere deelnemers aan bedrijfsopleidingen. Dan houden we nog wel de vraag: Maar hoe actief zijn mensen dan in social media? Wat doen ze dan precies en zijn ze bereid om actief mee te doen in bijvoorbeeld een Linkedingroep van een training of om anderen te informeren over een training die ze hebben gevolgd?
Daar is naar mijn idee de welbekende Social Technographics ladder weer een interessante bron voor met name de scores voor Europa en natuurlijk Nederland.
Dit is de versie van 2009. Inmiddels is er een nieuwe onderverdeling, maar ik neem de 2009-versie, omdat hier ook de Nederlandse cijfers van bekend zijn.
Forrester Research, geeft hierbij aan dat ‘you should analyze your customers’ Social Technographics first, and then create a social strategy based on that profile.. Helemaal mee eens en dit geldt ook voor deelnemers aan trainingen.
In de Nederlandse cijfers zien we dat de Spectators en de Inactives dominant aanwezig zijn. Zij kenmerken zich juist door een passief gedrag in social media, terwijl ik juist mogelijkheden zie voor social media bij trainingen wanneer deelnemers zich actief gedragen. Deelnemers die voor, tijdens en na een training actief participeren en van zich laten horen.
Dus
Wanneer we deelnemers aan trainingen benaderen met allerlei vormen van social media, dan verrassen we ze waarschijnlijk niet. Maar… we moeten niet te veel actief gedrag van ze verwachten. Dan kan het toch nog een lastig verhaal worden om social media bij opleiden en leren succesvol in te zetten.