Ik heb in mijn persoonlijke introductie op Bijgespijkerd aangegeven dat ik in mijn bijdragen de focus wil leggen op de rol van social media en mobile bij leren en opleiden. In mijn eerste post ging ik in op het voorbeeld van de smartphone en alle functionaliteiten in en rond colleges op een Amerikaanse universiteit. Maar wat zou je nou concreet kunnen doen met mobile en social media in de markt van vaardigheidstrainingen, een markt die ik goed ken.
Ik heb een aantal mogelijkheden op een rij gezet, waarbij ik wel uit ben gegaan van trainingen met daarin een groepsbijeenkomst, zodat we kunnen spreken in termen van mogelijkheden voor de training, tijdens de training en naderhand. Ik realiseer me goed dat dit zeker niet alle mogelijkheden zijn. Die andere hoop ik graag als reactie op mijn lijst te horen.
Ik maak hier een onderscheid in mobile en social media en daarbinnen weer in de fasen vooraf, tijdens en daarna.
Mobile learning
Vooraf
Iemand is op zoek naar een training en een mobile app kan helpen om de juiste keuze te maken. Ik denk dan bijvoorbeeld aan pre-assessmenttesten. De juiste keuze moet je dan ook gelijk kunnen aanschaffen, alhoewel die laatste stap in een B2B markt meer door de organisatie wordt bepaald dan door het individu. Maar die kan dan misschien wel weer mobile de voorkeur kenbaar maken richting HR. Na de aanmelding wordt het tijd om mobile wat vragen daarover te beantwoorden en wellicht wat prework te doen in de vorm van e-learning.
Tijdens
Tijdens een groepsbijeenkomst zie ik minder ruimte voor mobile toepassingen in een training met maximaal 10 deelnemers, omdat de face-to-face interactie centraal moet staan. Bij grotere groepen is dat natuurlijk weer anders. Je kunt wel iets doen met opnamen van rollenspelen en presentaties, Die kan elke deelnemer na de sessie direct mobile downloaden of streamen. Tussen de groepsbijeenkomsten (bij meerdere trainingsblokken) is het vanzelfsprekend weer mogelijk om leerapps in te zetten die het mogelijk maken specifieke onderwerpen voor te bereiden en op de tussentijdse praktijkervaringen te reflecteren.
Naderhand
Evaluatieve zaken kun je natuurlijk mooi via mobiele toepassingen (survey apps) afhandelen, maar dat hoeft niet. Een site met een evaluatietool is ook mogelijk, want die vraag je eenvoudig op in een mobile browser. Voor borging kun je deelnemers mobile blijven inspireren en faciliteren door ze praktische tips te geven en te wijzen op nieuwe ontwikkelingen.
Social media
Vooraf
Een geïnteresseerde kan vooraf de juiste keuze maken door ervaringen van anderen te raadplegen via bestaande netwerken of vergelijkingssites (bijvoorbeeld een site als Eduhub). Deze informatiebronnen kun je eventueel aanvullen met een profielpagina van de trainer die de training geeft. Misschien kan de trainer al anticiperen op signalen van geïnteresseerden in allerlei social media. Als de keuze eenmaal is gemaakt. dan heb je via je media je contacten met de trainer en de andere deelnemers. Voordat de training daadwerkelijk begint, ben je sociaal al helemaal voorbereid.
Tijdens
Tijdens groepsbijeenkomsten met veel deelnemers zie ik zeker een rol voor media als Twitter, waarover Thijs als reactie op mijn vorige blog al aangaf dat dit daadwerkelijk op Amerikaanse universiteiten wordt toegepast. Helaas hebben we nog geen weet van Nederlandse voorbeelden. Maar Twitter heeft minder toegevoegde waarde in kleinschalige groepsbijeenkomsten met maximaal 10 deelnemers. En deze setting is wel de praktijk bij vaardigheidstrainingen. Tussen groepsbijeenkomsten zijn social media weer prima toe te passen voor tussentijdse uitwisseling van informatie en uitwisseling van persoonlijke ervaringen op het onderwerp.
Naderhand
Naderhand lenen social media zich er uitermate goed voor om zowel sociaal en op inhoud in contact te blijven, juist in zo’n zwart gat na groepsbijeenkomsten. Je kunt dan een goed beeld krijgen van wat ieders gevoel is na afloop van de training en of je de training aanraadt, wat de training nou eigenlijk heeft opgeleverd en wat mogelijke vervolgstappen zijn.
Dus
Een hele waslijst aan mogelijkheden die mobile en social media bieden voor de huidige markt van vaardigheidstrainingen. Voor alle duidelijkheid: deze mogelijkheden worden dus niet ingezet en dat biedt dus grote kansen voor bureaus die hier de juiste vertaling in weten te maken, zowel de trainingsbureaus zelf als hun marketingadviesbureaus.