Vorige week lanceerde het uitgeversbedrijf NRC Media de nieuwe applicatie voor de iPad, genaamd NRC Reader. De app moet de nieuwe generatie krantenlezers bedienen, die geen tijd heeft om elke dag uitgebreid de krant te lezen, maar wel op de hoogte wil blijven van de belangrijkste onderwerpen. Elke ochtend om vijf uur worden zes tot acht artikelen gepusht naar de iPad. Afgelopen week legde ik mijn boek aan de kant en begon ik mijn dag digitaal met NRC Reader.
Twee weken geleden schreef ik voor onze zustersite Customer Talk een column over de stand van de krant en dan met name hoe de Volkskrant het afgelopen tijd aanpakte. NRC, in de naam van Ward Wijndelts, sprong daar gelijk boven op door via Twitter de nieuwe applicatie van NRC Media aan te kondigen. De app moet wat hen betreft de nieuwe vorm van uitgeven aankondigen. Het idee is meer maatwerk in een modern jasje. Geen één-op-één vertaling van de krant naar online, maar het benutten van de mobiele mogelijkheden.
Gebruiksvriendelijkheid
De applicatie werd een dag later dan gepland door Apple goedgekeurd, hoewel het tijdsverschil tussen Nederland en de Verenigde Staten hier waarschijnlijk aan heeft bijgedragen. De app is in eerste instantie alleen beschikbaar voor de iPad, maar wordt momenteel ook ontwikkeld voor de website en Android-toestellen. De nieuwe NRC Reader komt elke ochtend om vijf uur beschikbaar in de kiosk, hoewel de eerdere edities ook nog in te zien zijn (zie afbeelding hierboven).
De gebruiksvriendelijkheid van de app is het eerste wat opvalt, maar het ziet er ook nog eens soepel en vloeiend uit. De afbeeldingen schuiven mee als je naar beneden ‘scrollt’. In de tekst van de achtergrondartikelen worden afbeeldingencarrousels getoond en blokjes met meer informatie en links. Onderaan het artikel kun je gewoon doorscrollen totdat het artikel verdwijnt en de voorkant weer tevoorschijn komt.
Vanuit de melding van de kiosk dat een nieuwe NRC Reader beschikbaar is, kom je direct op de overzichtelijke ‘voorkant’ van de Reader van vandaag (zie afbeelding aan het begin van deze post), waar door middel van grote afbeeldingblokken de artikelen worden getoond. De focus op beeld speelt zeker in op de behoeften van de opkomende, visueel ingestelde gebruikersgeneratie. De artikelen die geen achtergrondartikelen zijn worden weergegeven door middel van ‘opinie’, ‘column’ of ‘advertentie’.
Dat klopt, NRC heeft al één adverteerder weten te strikken voor deze experimentele app, namelijk programma-ontwikkelaar HBO (zie afbeelding hierboven). Door middel van eenzelfde soort blok worden advertenties weergegeven. Als je er op klikt, zie je een tekst met grote afbeelding over een nieuwe HBO-serie. Op zondag staat in de advertorial een interview met de hoofdpersoon van de nieuwe serie ‘Banshee’. NRC kijkt ook naar andere vormen van adverteren, maar op dit moment heeft dat nog niet de prioriteit, aldus Wijndelts.
De toekomst van uitgeven
Is dit de toekomst van de krant? Van uitgeven an sich? Ik zie het zitten, hoewel dit natuurlijk niet het eindproduct kan zijn, maar, zo beloofde Wijndelts, NRC gaat abonnementen verder ontwikkelen. Het punt is namelijk dat concurreren op hard nieuws geen optie meer is en dat de focus op achtergrond, duiding en context het verschil zal maken. Gecombineerd met de functionaliteiten van mobile en social zal dit wel eens de winnende mix kunnen zijn.
Een kritiekpunt van de app, zoals die er nu staat, is de keuze die door de redactie wordt gedaan. Als ik zelf door de krant had gebladerd, zou ik soms voor andere artikelen gekozen hebben dan de redactie. In een volgende abonnementsvorm zou ik me kunnen voorstellen dat een reeks koppen wordt getoond waar je er voor €1,79 per week acht per dag kan uitkiezen. De artikelen worden samengebracht in de vormgeving inclusief advertenties, zo nodig, zoals die er nu staat.
En, als ik nu toch suggesties opper, ik zou de krant interactiever willen zien. De focus ligt nu steeds meer op de auteur. Dat is mooi, want ik heb ook mijn favoriete journalisten, maar ik zou ook willen kunnen reageren en dat is ook de toekomst. De toekomst van elk bedrijf, overigens, omdat transparantie en een dunnere lijn tussen bedrijf en klant een product, dienst of service beter kan maken (neem als voorbeeld telecomspeler giffgaff). Dat zou ook voor NRC kunnen werken, al was het maar om de typo’s te kunnen melden.