Promoted tweets, wat zou jij doen als je Starbucks was?

Twitter kiest uiteindelijk ook voor een model waarin men advertenties de ruimte geeft. In eerste instantie weliswaar via Twitter-search, maar het is een heuse doorbraak. Maar wat kun je met promoted tweets? Wat zou jij doen als je Starbucks was? Je alleen richten op de merknaam? Serieus aan de slag gaan met social media-monitoring?

Promoted tweets, een korte uitleg

De vandaag bekend gemaakte promoted tweets houden in het kort het volgende in:

  • De advertenties verschijnen op Twitter Search.
  • Plaatsing gebeurt op basis van keywords, net als advertenties op Google.
  • Maximaal één advertentie, bovenaan de search pagina
  • Op basis van onder meer kliks en retweets wordt bepaald hoe lang een advertentie blijft staan en of de adverteerder er überhaupt voor moet betalen. (bron Frankwatching)

De promoted tweets worden in eerste instantie uitgebracht in de Verenigde Staten. Grote merken als Starbucks en Virgin hebben al aangegeven dat ze ermee gaan werken.

Promoted tweets, wat zou jij doen als je Starbucks was?
Promoted tweets verschijnen dus in eerste instantie in Twitter search. Zoek je op een bepaalde term, dan verschijnt er mogelijk een promoted tweet. Wat kun je hier nou mee als marketeer? Veel denk ik, Maar dan dien je wel aan een aantal voorwaarden te voldoen.

In de NY Times gaf Starbucks aan dat zij beginnen met het adverteren via promoted tweets. Het leuke is dat Starbucks wel een heel ‘plat’ voorbeeld gaf voor het gebruik van deze nieuwe vorm van adverteren. In de NY Times vertelt Chris Bruzzo, vice-president van Starbucks dat: “When people are searching on Starbucks, what we really want to show them is that something is happening at Starbucks right now, and Promoted Tweets will give us a chance to do that,” said Chris Bruzzo, vice president of brand, content and online at Starbucks.

De quote van Bruzzo roept toch wel wat vragen op. Hoeveel mensen zoeken er op letterlijk Starbucks en waarom doen ze dat? Als ik Starbucks was zou ik me niet alleen focussen op de merknaam. Want wat weet je van iemand die alleen zoekt op de merknaam? Je kunt de plank natuurlijk gigantisch misslaan. Wat zou ik dus doen als ik Starbucks was?

Als ik Starbucks was zou ik:

  • Zorgen dat ik mijn monitoring op orde had
    Je dient als marketeer precies te weten op welke termen je doelgroepen zoeken. Minder op Starbucks maar misschien wel op koffie? Of op koffiemok?
  • Willen begrijpen wat de betekenis is van de zoektermen
    Mensen die op “ Starbucks”  zoeken, waarom doen ze dat? Zijn ze op zoek naar de locatie? Willen ze meer lezen over het bedrijf? Of willen ze de kwaliteit van een locatie of het product in het algemeen weten?
  • Verschillende tweets ontwerpen voor verschillende doeleinden.
    En al die tweets zouden relevant en servicegericht moeten zijn. “Starbucks in lower Manhattan?” zou dus een advertentie met locatiegegevens moeten genereren.

Daarnaast zou ik als Starbucks bij Twitter nog een aantal innovaties vragen wat betreft deze dienst. Twitter is natuurlijk niet sterk om zijn search, maar juist om rondom de conversatie. Wil je relevante advertenties plaatsen, dan zul je je dus moeten baseren op de volledige 140 tekens en misschien wel de conversatie die daar om heen ontstaat. Dat lijkt me een uitdaging.

Als ik Starbucks was, zou ik meer willen dan alleen verschijnen in de zoekresultaten. Ik zou:

  • dan graag locatiegebaseerd willen tweeten
    Een search uit Los Angeles wil je natuurlijk anders oppakken dan eentje uit Dallas.
  • graag adverteren op hashtags
    Je kunt op 15 april bij Starbucks  gratis koffie krijgen als je je eigen mok meebrengt. De actie verschijnt samen met hashtags als: #maakhetverschil #milieu #filterkoffie
  • natuurlijk graag real time willen adverteren in de timeline en conversatie zelf
    Twitter search is natuurlijk leuk. Maar de elegantie van Twitter zit ‘m natuurlijk in de realtime conversaties. Als er een conversatie op gang komt over je merk wil je natuurlijk meepraten met je consumenten. Door een relevante advertentie bovenaan de timeline van een gebruiker zou je je online reputatiemanagement en eventuele crisismanagement heel goed kunnen inrichten. Nu is de kans dat reacties van bedrijven verdwijnen in een tsunami van klachten nog reëel.

Ik ben heel benieuwd wat de ervaringen worden van bedrijven die in de Verenigde Staten beginnen met promoted tweets. De keuze om te beginnen in de zoekomgeving is logisch. Wel ben ik benieuwd naar het vervolg en uiteraard naar de inventiviteit van bedrijven als Starbucks. Ik heb ze hierboven al een aantal suggesties gegeven. Maar wat zou jij doen als je Starbucks was? Heb jij nog andere suggesties?



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven