Op het omgetoverde NDSM terrein in Amsterdam Noord, woonde ik vandaag de workshop Quantified Cities bij. Picnic 2011 staat dit jaar namelijk in het teken van Urban Design, City Reshaping en allerlei aanverwante zaken. Niet bepaald thema’s waar het hart van de online marketeer sneller van gaat kloppen, maar juist de kruisbestuiving die dit soort festivals teweeg brengt is waardevol.
De workshop Quantified Cities werd geleid door David Bausola, Peter Bihr en Igor Schwarzmann. De centrale vraag van de workshop is hoe gedrag te veranderen is door data. De afgelopen tien jaar is er door het explosieve gebruik van internet en apps een enorme hoeveelheid data beschikbaar gekomen.
Alles wordt tegenwoordig vastgelegd: waar je bent (FourSquare), wat je doet (Twitter, Facebook) en van welke muziek je houdt (Last.fm). En ook omgevingsvariabelen – zoals files of het weer- zijn tegenwoordig gewoon beschikbaar op je smartphone. Is het mogelijk om gedrag te veranderen door persoonlijke gegevens te combineren met omgevingsvariabelen?
Het drietal presentatoren wilde deze vraag door de zaal laten beantwoorden. Alle aanwezigen moesten groepjes vormen en samen een combinatie van data verzinnen die gedrag positief of negatief kan beïnvloeden. Het vormen van groepjes blijkt in de praktijk overigens nog een lastige klus. Bij het vallen van de woorden “groepjes vormen” stroomde de zaal leeg. Interactie is kennelijk niets voor de gemiddelde Picnic bezoeker.
Uiteindelijk bleven twee groepen van 5 over. David Bausola kwam ons team ondersteunen en tipte ons over de volgende briljante website. If this then that, oftewel www.ifttt.com. Op deze website kan de gebruiker alle data voor zich laten werken.
Is het vandaag rotweer? Plaats dan op mijn Facebook dat ik liever op de Bahama’s wil zitten. Upload ik een nieuwe foto op Instagram? Plaats deze dan ook automatisch in mijn DropBox. Het motto “laat het internet voor je werken” kan met deze website volledig ten uitvoer worden gebracht.
De hamvraag: welke data ging onze groep koppelen om gedrag te veranderen? Het antwoord: muziek combineren met files. Mijn Duitse teamgenoot stelde dat files veel stress opleveren voor de bestuurders. Veel stress in het verkeer zou wel eens meer ongelukken kunnen veroorzaken. Om dit te voorkomen, moet de bestuurder van de auto rustgevende muziek horen zodra hij of zij een file inrijdt.
Op die manier kalmeert de bestuurder, ervaart de bestuurder minder stress en wordt de kans op ongelukken kleiner. Wanneer de file voorbij is mag de heavy metal band weer worden aangezet. De combinatie Last.fm en Google Maps was snel gemaakt en onze app “MoodyWheels” was geboren.
Het mooiste is natuurlijk dat er allerlei toepassingen te bedenken zijn, ook voor marketeers. Een automatische tweet bij iedere FourSquare check-in is natuurlijk een inkopper maar er zijn talloze creatieve toepassingen te verzinnen. Het doel moet echter voorop staan. Bedenk eerst welk gedrag moet veranderen en knoop vervolgens de juiste databronnen aan elkaar, bijvoorbeeld met behulp van IFTTT. Welk gedrag zou jij veranderen en welke bronnen zou je gebruiken?