Optimaliseer je welkomstmail

Je hebt veel inspanningen geleverd om mensen te bewegen iets te kopen of je nieuwsbrief aan te vragen. Je hebt in veel kanalen geïnvesteerd om traffic te genereren, aanvragen te laten stijgen en het resultaat is dat mensen zich gaan aanmelden of iets gaan bestellen. In dit artikel leggen we de nadruk op het aanmelden voor een nieuwsbrief.

 

Oh nee, iemand meldt zich aan…

Het komt vaak voor dat je na het aanmelden voor een nieuwsbrief eigenlijk niets meer hoort. Wel het juridisch verplicht gestelde mailtje om de aanmelding te bevestigen. Daarna blijft het stil. Wat is er dan aan de hand? De aandacht van de nieuwe aanmelder daalt tot een nulpunt in elk geval. Zonde van al die investeringen die je hebt gedaan.
Daarom een aantal tips om nieuwe inschrijvingen meer aandacht te geven en daarmee de conversie te verbeteren en dus het uiteindelijke resultaat waarom je aanmelders voor je nieuwsbrief hebt geworven.

 

Ook B2B mailen we met mensen

Zowel B2B alsook B2C werven mensen voor het aanmelden op de nieuwsbrief. Naast de verplichte bevestiging per mail ontstaat er een groot verschil.
Ruim 70% van de B2C nieuwsbrieven stuurt ook een welkomstmail. Het wordt gewaardeerd door de mensen. In B2B zien we dat het percentage aanzienlijk daalt tot ver onder de 40%. Ook B2B mensen die zich aanmelden voor een nieuwsbrief zijn gevoelig voor aandacht. Het welkom heten van deze mensen bepaalt het succes.

  • ruim 80% van de welkom mail wordt geopend
  • bijna 200% levert een click op
  • meer dan 330% leidt tot een transactie

 

Onderwerpregel

De onderwerpregel is een belangrijke succesfactor sowieso bij het versturen van een email. Bij een welkomstmailing is het belangrijke om deze onderwerpregel naast de doelstellingen van de welkomstmail te leggen. We hebben bij het vorige punt gezien dat een transactie een zeer goede mogelijkheid is bij een welkomstmail. Immers. De persoon die zich heeft aangemeld heeft een bepaalde positieve houding ten opzichte van je producten, diensten of merk. Bij een goede welkomstmailing kun je het doel leggen bij het doen van een transactie. Zorg dus dat je onderwerpregel daar op is gericht.

  • een verkoopgericht woord levert ruim 20% meer resultaat op
  • een woord als besparing levert slechts 3% meer resultaat op
  • een onderwerpregel moet meer gericht zijn op het helpen van mensen dan op het voorkomen van pijn

 

Moment van verzenden

Dat blijft een vraagstuk op zich. Welke dag, welk uur, welk moment. Zeker nu met het verschuivend gedrag rondom email. We gaan immers meer en vaker via mobiele devices de mail lezen. Een aantal zaken waar je over na kunt denken bij een welkomstmail:

  • verzend ik alle mails in 1 keer of gaan we het real time uitvoeren; real time werkt minstens 10 keer beter dan geplande verzending
  • is een nieuwsbrief wel een brief met nieuws? Indien niet denk daar dan aan bij de acceptatie

 

Verzender van de email

Het is in deze tijd eigenlijk “not-done”, een afzender zonder menselijk aspect. Denk aan de “noreply” adressering in het email adres. Algemene generieke adressen leveren per definitie zeker geen hoger resultaat op. Het remt de ontvanger bij het uitvoeren van verdere acties. Het is een kleine technische moeite om het adres van de afzender te wijzigen.

 

De teksten in de email

Het schrijven van teksten is een vak op zich. Daarom zijn er ook opleiders zoals IDMK die zich richten op het juist schrijven van teksten. Op een manier die dan ook resultaat oplevert.

  • zorg ervoor dat je “spam-woorden” ontwijkt
  • schrijf actief
  • gebruik taal die de ontvanger begrijpt
  • schrijf wat de ontvanger wil horen
  • gebruik een naam als je die hebt
  • combineer geen verschillende soorten lettertypen

Tenslotte nog een aantal tips. Succes met het verbeteren van de welkomst mail en belangrijk is dat je alle tips blijft testen.

  • bedank de inschrijver persoonlijk, van mens tot mens
  • maak de verwachting die een nieuwe ontvanger mag hebben duidelijk en scherp
  • vraag eventueel extra informatie
  • geef de privacy regeling aan


Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven