Online je bedrijf starten is tegenwoordig niet heel erg moeilijk meer. Je luistert naar de klant, kijkt naar behoeften, kiest een product of dienst, denkt na over een niche of long tail concept, je kiest een sjabloon en bouwt een website. WordPress biedt vele mogelijkheden maar er zijn ook ondernemers die kant-en-klare webshops aanleveren.
Jouw online business is gestart. Maar dan?
De webshop gaat niet vanzelf omzet genereren of succesvol worden. Je zult werk moeten verzetten, noemen we ook wel ondernemen, om bezoekers te werven en deze te laten converteren naar klanten. Hoe meer hoe beter voor het ontwikkelen van onze business. Paar punten die je helpen om meer succes te bereiken na het op de markt zetten van je online business concept.
De bezoekers komen vanzelf.
We volgen de tekst van de eerste alinea en hebben zo onze webshop geopend. Nu is de verwachting bij veel ondernemers dat de bezoekers vanzelf komen. Immers je bent er toch!
Bedenk dat je 1 van de vele miljoenen winkels bent en dat het verschil tussen online en offline winkelen onder andere is dat je bij offline winkelen vaak nog in een winkelstraat aanwezig was, nu ben je een website die eigenlijk onvindbaar is.
De mooiste en beste site is geen garantie voor succes. Zorg voor een goede cross mediale strategie om mensen naar de website te trekken.
Ben je herkenbaar?
De basis voor een succesvolle cross mediale strategie ligt onder andere in het vertellen van een verhaal en herkenbaar zijn in alle fasen en in alle media. Een logo kan daar bij helpen. Afbeeldingen zeggen immers meer dan woorden. De herkenbaarheid met een logo op je website zorgt voor de herkenning bij de bezoekers. Wanneer bezoekers kopen en je levert moet je zorgen dat je herkenbaarheid (logo) weer zichtbaar is voor de ontvanger.
De mensen zelf zorgen voor jouw succes.
We zeggen het vaker en we weten het allemaal: “mond-tot-mond werkt beter dan welke vorm van marketing dan ook”. Dat betekent dat we de mensen moeten betrekken om ons verhaal te vertellen. Dat is vaak complex. Een mooie tussenvorm waar veel mensen wel voor open staan in het gebruiken van de mensen bij het aangeven of iets goed of niet goed is. De zogenaamde “social proof”.
- laat mensen reviews geven over producten en diensten die je hebt geleverd
- geef mensen de mogelijkheid om jou als ondernemer te raten
- laat mensen elkaar beïnvloeden over de toegevoegde waarde die je hebt geleverd
Als mensen onderling vertellen dat het goed is dan levert dat meer succes op.
Laat zien wie en waar je bent
Op veel webshops of websites, van grotere en kleinere ondernemers, is de ondernemer zelf onvindbaar. Stel je voor, je loopt in een winkel en al het personeel is niet te zien, niet te vinden en er is nergens een melding waar iemand is. De kans dat je koopt is vele malen kleiner geworden. Wat is dan de reden dat we dat online vergeten.
- vertel wie je bent
- geef aan wat je doet
- zorg voor een goede contactpagina
- geef een adres op (fysiek) en als je dat niet wilt minimaal een emailadres en/of telefoon
- laat foto’s zien van de mensen die bij en/of voor je werken; zeker ook een foto van jezelf
Deze vorm van transparantie werkt vertrouwenwekkend en dat is een factor die belangrijk is voor bezoekers om uiteindelijk klant te worden. Hierdoor krijg je een meer menselijke benadering waar we nog steeds op gesteld zijn.
Cross media strategie
Zorg dat je op basis van klantkennis, juiste inzet van media en de juiste boodschap de mensen als bezoeker naar je website trekt. Deze stap wordt vaak vergeten.
Op www.idmk.nl staat een white paper die deze stap verder uitlegt.
Bedenk in de cross media strategie ook dat organische zoekresultaten (SEO) niet vanzelf tot stand komen. Na het aanmelden zal Google je wel ergens oppakken. Het nadenken over de bouw en samenstelling van de website en ook de juiste teksten en afbeeldingen, zorgen voor een betere vindbaarheid.
Zorg voor een goede focus
Teveel dingen tegelijk willen doen is iets wat we als mens en ondernemer graag doen. Focus houden is niet iets natuurlijks. Toch overleven dieren in de natuur door een focus te houden. Bedenk wat je wilt bereiken en ga daar aan werken. Voor een bezoeker of klant kan het heel verwarrend overkomen als je teveel gaat vertellen in 1 keer. Het hebben van een focus is beter voor succes.
Deze punten liggen vaak voor de hand. We laten ons verleiden tot meer en snel en niet altijd even doordacht omdat we daarmee de vaart er in willen houden. Dat uitbreiden komt vanzelf. Ook de meest succesvolle merken en ondernemers zijn vaak begonnen met 1 product of dienst.