De Apple Watch is een aantal maanden geleden geïntroduceerd. Verguisd en geroemd. Geroemd tijdens de lancering om zijn vele mogelijkheden en toepassingen die er zijn. Na de lancering in de eerste landen direct een verkoopsucces. In de verschillende varianten die er zijn, van paar honderd euro tot duizenden euro’s, allemaal uitverkocht. Wat een succes, wat een roem.
Verguisd om de mogelijkheden die de Apple Watch biedt aan de deskundigen en kenners. De iHealth toepassingen zijn minder geavanceerd dan verwacht, enkele van de mogelijkheden die als nieuw worden gepresenteerd zijn al op andere devices van andere merken beschikbaar en de prijs is niet helemaal vriendelijk.
Opkomst van de smartwatch?
Er wordt verwacht dat de introductie van de Apple Watch wel er voor zorgt dat de smartwatch over het algemeen vaker wordt verkocht en dus uiteindelijk een grotere rol in de maatschappij gaat krijgen. En met wat voor gevolgen. De smartwatch in zijn algemeenheid biedt natuurlijk enorme mogelijkheden voor het optimaliseren van interactie met klanten, contact met klanten en de mogelijkheden om meer gericht te communiceren met klanten. Verschillende partijen in Nederland bieden al applicaties aan voor de Apple smartwatch en daarna ook voor andere smartwatches.
De mogelijkheden voor een marketeer
Dat betekent dat de Apple Watch mogelijkheden biedt waar een marketeer rekening mee kan en moet houden bij het ontwikkelen van de marketingcommunicatiestrategie. Een aantal tips op een rij.
Tip 1 – zie de Apple Watch als instrument in de klantreis
Analyseer de mogelijkheden en kijk naar de wijze waarop de klant de Apple Watch gaat gebruiken en schat in in hoeverre de Apple Watch nieuwe mogelijkheden opent voor toepassingen en gebruik. Mogelijk zelfs toepassingen die de gemiddelde klant nog niet voor mogelijk houdt omdat het om ander gedrag vraagt.
Ga ook weer niet te vroeg teveel investeren omdat de consument nog moet wennen aan de mogelijkheden van de Apple Watch en het gebruik ervan.
Wel is de verwachting dat de Apple Watch mogelijkheden biedt:
- meer gericht communiceren in de juiste fase van de klantreis
- gedifferentieerd communiceren op basis van de plek in de klantreis van de verschillende klanten
Tip 2 – denk vanuit nieuwe mogelijkheden
Dat is vaak lastig. Je vraagt van jezelf om vooruit te kijken en na te denken over de mogelijkheden die er nog niet zijn. Denk aan BMW die de mogelijkheid biedt om vanuit de Apple Watch de bediening van de auto gemakkelijker maakt. Andere mogelijkheden met andere technieken.
Tip 3 – denk vanuit CRM en klantgerichtheid
Om zoveel mogelijk klantgericht te communiceren en communiceren van die boodschappen die relevant zijn voor die desbetreffende klant in die desbetreffende fase van de klantreis, moeten de data in het CRM systeem gekoppeld zijn aan de devices.
Dus de invloed van marketing automation wordt in het werken met de Apple watch groter worden.
Tip 4 – ken je klant en het gebruik
Het mediaconsumptiegedrag van de klant, zeker met het nieuwe device, is de basis voor het succes. Wat maakt nu dat huidige smartwatches zoals de Pebble toch niet het succes leveren dat er wordt verwacht bij de introductie van de Apple Watch? Monitor en volg de ontwikkelingen en het gebruik van de Apple Watch, experimenteer met de mogelijkheden.
De toekomst zal leren wat het wordt. Vergruisd of geroemd? De introductie van de Apple Watch zal in elk geval voor veranderend mediaconsumptiegedrag zorgen. En daar niet je als marketeer bij zijn.