Optimaal inzetten van e-mailmarketingcampagnes

E-mailmarketing is een sterk en belangrijk kanaal binnen je online marketingmix. Door het versturen van bijvoorbeeld nieuwsbrieven kun je extra omzet genereren met je webshop of website. De meeste ondernemers komen echter niet veel verder dan alleen het versturen van deze nieuwsbrieven. Dat is jammer, zeker ook omdat je met de meeste software voor e-mailmarketing veel meer kunt. Zoals het inzetten van campagnes en actief werken aan optimale klantbinding en leadgeneratie.

Een e-mailmarketingcampagne is een serie nieuwsbrieven die geautomatiseerd verstuurd wordt naar ontvangers die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in die specifieke informatie. Bij sommige software voor e-mailmarketing is dit bekend als autoresponder.

Het downloaden van ons e-mailmarketingdashboard voor Google Analytics is een voorbeeld van een campagne. Een bezoeker leest ons blogartikel en wil het dashboard graag hebben. De bezoeker vult zijn voornaam en e-mailadres in en ontvangt binnen enkele minuten een bericht met daarin een link om het dashboard te kunnen downloaden.

 

Toepassingen van e-mailmarketingcampagnes

E-mailmarketingcampagnes kun je voor een heel groot aantal doelen inzetten. Zo hebben wij voor een klant van ons Hagele Kantoormeubilair, die een webshop heeft in kantoormeubilair, het aanvragen en downloaden van brochures geautomatiseerd. Bezoekers kunnen op de site brochures voor bijvoorbeeld kabelmanagement of kantoormeubilair downloaden. Na het invullen van de bedrijfsnaam, voornaam en het e-mailadres ontvangt de bezoeker binnen enkele minuten een bericht met een link voor het downloaden van de brochure. Een week na de eerste e-mail ontvangt de lezer een tweede bericht om vrijblijvend een afspraak te maken over de mogelijkheden voor kabelmanagement of kantoormeubilair. Je kunt e-mailmarketingcampagnes ook inzetten om het vertrouwen van potentiële klanten te winnen. Zo gaan wij voor een nieuwe klant van ons met een coachingsbureau een campagne opzetten waarin mensen tien tips kunnen ontvangen om meer zelfvertrouwen te krijgen. Om de 5 dagen ontvangt de lezer een e-mail met daarin één concrete tip en oefeningen om te werken aan meer zelfvertrouwen.

 

Hoe zet je zulke e-mailmarketingcampagnes op?

Om e-mailmarketingcampagnes op te zetten is het allereerst belangrijk na te denken voor welke doelgroep je een dergelijke campagne op gaat zetten. Wil je vertrouwen winnen van potentiële klanten? Wil je een betere klantbinding hebben met bestaande klanten? Voor de opzet van je campagne is dit een groot verschil. Je zou namelijk ook een campagne op kunnen zetten voor klanten van je webshop met een verzoek de ervaring met jouw shop te delen. En dan gaat het om klantbinding van bestaande klanten.

 

Stap 1: Vertrouwen winnen van potentiële klanten

Wil je vertrouwen winnen van potentieel klanten, dan is het belangrijk na te denken waarmee jij jouw doelgroep echt verder kunt helpen. Je kunt dan bijvoorbeeld een gratis product of kennis aanbieden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een e-book, brochure of inschrijven voor een webinar. Maar ook het delen van kennis, zoals een specifiek stappenplan voor projectmanagement of het aanvragen van subsidies, is een mogelijkheid. Je wint door het delen van kennis vertrouwen bij potentiële klanten. Deze mogelijke klant zal jou zo sneller als expert gaan zien.

 

Stap 2: Nadenken over het aantal mailings en contactmomenten

Nu je weet wat je aanbod wordt, is het belangrijk na te denken over het aantal mailings dat jij naar een ontvanger wil sturen. Oftewel, hoeveel contactmomenten wil jij met een potentiële klant opbouwen? Als iemand een e-book heeft gedownload, kun je die ontvanger een week later via een e-mail feedback vragen over het digitale boek. Zo bouw je aan interactie met je potentiële klant en kom je nog beter te weten wat er bij hem en waar behoefte aan is. Ontvangen jouw lezers bijvoorbeeld een stappenplan, dan is het belangrijk vooraf te bepalen uit hoeveel berichten dit plan moet bestaan. Ook hier is het vragen van feedback belangrijk om de interactie met je potentiële klant aan te gaan.

 

Stap 3: Zorg voor een goede follow-up

Nadat je potentiële klant je e-mailberichten heeft ontvangen en mogelijk ook feedback heeft gegeven, is het belangrijk te zorgen voor een goede follow-up. Dit is het verzilveren van de lead. Bij het verzilveren van je lead, probeer je de afspraak of opdracht daadwerkelijk te concreet te maken.

Door het inzetten van e-mailmarketingcampagnes werk je continu aan het winnen van het vertrouwen van een potentiële klant. Want potentiële klanten gaan pas iets van je kopen als aan de volgende drie voorwaarden wordt voldaan:

1. to know;
2. to like;
3. to trust.

Potentiële klanten moeten jou eerst leren kennen. Ze moeten je mogen en aardig vinden. En als belangrijkste, ze moeten je vertrouwen! Pas dan zal een potentiële klant iets van je willen kopen.

Met het inzetten van e-mailmarketingcampagnes heb je het perfecte gereedschap in handen te werken aan klantbinding en het winnen van vertrouwen van potentiële klanten. Groot voordeel van het werken met deze campagnes is het gegeven dat je altijd communiceert met mensen op basis van relevantie. Want het gaat over informatie waarin jouw lezers zijn geïnteresseerd! En je werkt gelijk aan leadgeneratie en het vergroten van je lijst van prospects.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven