Instagram succesvol inzetten in je marketingmix

Facebook en Twitter vertegenwoordigen meestal de social media in je online marketingmix, maar er is nog een derde social mediakanaal dat erg handig kan zijn als marketinginstrument: Instagram. Deze foto en video sharing tool werd onlangs opgekocht door Facebook en telt ondertussen al meer dan 300 miljoen gebruikers wereldwijd. Tijd dus om ook jouw merk z’n plekje te geven in deze visuele wereld.

Om je alvast op weg te helpen, zetten we vijf handige beginnerstips voor je klaar:

1. Vertel je verhaal op een visuele manier

Het belangrijkste onderwerp van je Instagram-strategie zijn je producten. Die moeten centraal staan in elke foto of video die je online plaatst. Maar je product alleen kan je verhaal niet vertellen. Zorg dus steeds voor een context in je beeld waarin je jouw verhaal vertelt met je product in de hoofdrol. Aarzel ook zeker niet om out of the box te denken, en je product zelf niet te tonen, maar wel het resultaat dat er mee bereikt is. Je product zal op die manier nog altijd met de hoofdrol gaan lopen.

2. Gebruik duidelijke call-to-actions

Wanneer je beeld op punt staat, is het tijd om je verhaal ook tekstueel in je caption te vertellen. Je kan hier theoretisch gezien grote verhalen vertellen, maar je fans zijn op Instagram korte en krachtige teksten gewoon. Denk dus goed na wat je precies wil vertellen, en vertaal dat vervolgens in een korte, maar krachtige call-to-action. Hou er wel rekening mee dat Instagram geen links toelaat in je caption (je kan er wel eentje typen, maar je fans zullen er helaas niet op kunnen klikken). In je bio kan je echter wel een link plaatsen, en met de vermelding “Link in bio” in je caption, weet iedereen meteen waar ze je link kunnen vinden.

3. Kies voor passende #hashtags

Net als op Twitter, zijn hashtags ook op Instagram erg belangrijk. Door de juiste hashtags aan je foto’s en video’s te verbinden, kan je nieuwe fans aantrekken die op zoek zijn naar beelden uit jouw niche. Kijk dus goed na welke hashtags er populair zijn bij jouw publiek en speel daar handig op in. Maar doe dat enkel op een manier die past bij je merk. Als er een onderwerp trending is dat totaal niets met jouw product of dienst te maken heeft, laat het dan beter links liggen. Er komt ongetwijfeld snel een ander populair onderwerp aan waar je wel makkelijk kan op inhaken.

4. Informeer je doelgroep

Hashtags zijn een ideale manier om nieuwe klanten aan te trekken, maar vergeet ook zeker niet om je huidige klanten en de fans van je andere social mediakanalen te informeren over je aanwezigheid op Instagram. Zo is het zeker aan te raden om relevante foto’s en video’s van je Instagram-kanaal, ook meteen te delen op Twitter en/of Facebook. Zo krijgen je fans daar ook onmiddellijk een idee wat ze mogen verwachten. Ook je website, je producten zelf en je offline locaties zijn de ideale plek om (potentiĆ«le) klanten warm te maken voor je Instagram-account. Zorg er echter altijd voor dat je wat context meegeeft, en niet alleen vertelt dat je op dit sociale medium aanwezig bent. Vertel je klanten ook effectief waarom ze je op Instagram zouden moeten volgen.

5. Analyseer wat je doet

Het is moeilijk om op voorhand te voorspellen welke beelden op welk moment goed zullen scoren, omdat ieder account zijn specifieke doelgroep heeft. Het is dus, zeker in het begin, heel belangrijk om je posts grondig te analyseren. Wanneer behaal je de meeste likes en comments, en op welke content? Zie je dat een bepaald soort post heel goed scoort? Experimenteer dan eens met het moment waarop je deze post, want wie weet kan ie het nog veel beter doen!

Na het lezen van deze vijf tips, ben je helemaal klaar voor je eerste stappen op Instagram. Succes ermee!



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven