Op welke sociale mediakanalen moet jij zijn?!

Zit iedereen tegenwoordig op social media? En waar zijn ze dan?! Want niet iedereen zit natuurlijk op hetzelfde kanaal. Als marketeer is het belangrijk om te weten wie je publiek is én op welke kanalen zij zich begeven. Geef prioriteit aan de platforms waar je je doelgroep het meest effectief kunt bereiken. HubSpot ondervroeg 1000 consumenten in de VS om te achterhalen welke social mediakanalen interessant zijn voor jou.

Durf te experimenteren. Bind je niet aan één platform, maar experimenteer op verschillende platforms en kijk welke resultaten je waar bereikt. Blijf goed geïnformeerd en spijker je bij om te weten hoe de diverse kanalen zich ontwikkelen en wat jouw doelgroep doet.

Kanaal 1: Facebook

Facebook trekt nog altijd de meeste gebruikers, meer dan enig ander sociaal platform. Een hoge concentratie van het publiek behoort toe aan Millennials, Gen X-ers en Baby Boomers. De betrokkenheid neemt aanzienlijk af voor Gen Z-doelgroepen.

Kanaal 2: TikTok

TikTok staat bekend als het platform voor Gen Z – en de onderzoeksgegevens bevestigen dit ook. Sterker nog, meer dan de helft van de Gen Z-consumenten zit op TikTok en zegt het ook het meest te gebruiken, met een voorsprong op Instagram, Snapchat en YouTube. Maar vergis je niet: ook de oudere doelgroep ontdekt dit social media kanaal (een stijging van 10% ten opzichte van vorig jaar). TikTok heeft de hoogste betrokkenheid van elk ander sociaal platform (gemiddeld meer dan 10 minuten) en werkt verslavend voor verschillende leeftijdsgroepen.

Kanaal 3: YouTube

YouTube is populair bij Gen Z-, Millennial- en Gen X-doelgroepen, bijna in gelijke mate. Voor babyboomers is YouTube jun tweede favoriete sociale media-app, net achter Facebook. YouTube is ook een topfavoriet onder videomarketeers die graag in dit platform investeren. Videomarketeers rangschikten het kanaal bovendien als het op één na beste platform voor ROI.

Kanaal 4: Instagram

Instagram is tegenwoordig één van de populairste apps. Hoewel Gen Z TikTok het meest bezoekt, rangschikken ze Instagram als hun favoeiere social media-app, net als Millennials.

Instagram houdt ook stand bij oudere doelgroepen (Gen X-ers en babyboomers). Wil je deze doelgroepen specifiek targeten, dan is Facebook of YouTube een betere optie. Videomarketeers rangschikken Instagram als het beste platform voor ROI, betrokkenheid en leadgeneratie.

Tip: Wil jij de social media optimaal inzetten in je marketingstrategie? Dan is de opleiding Social Media echt iets voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je de laatste trends, ontwikkelingen en inzichten op het gebied van social media.
  • Ook maak je een social media plan, direct geschikt voor implementatie in je eigen organisatie.

Lees meer over deze opleiding ►



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven