8 belangrijke voordelen van zakelijk bloggen

Door de komst van allerlei nieuwe manieren om je als bedrijf te profileren zoals podcasts, Snapchat en TikTok lijkt het alsof een blog schrijven misschien overbodig wordt om online de aandacht op je bedrijf te vestigen. Dus waarom zou je gaan bloggen? Waarom tijd stoppen in het schrijven van stukjes waar je geen geld voor krijgt? Heel simpel: omdat je er uiteindelijk wel geld voor krijgt. Omdat je klanten toenemen. En dus je omzet. Lees onderstaande 8 belangrijke voordelen waarom zakelijk bloggen goed is voor ieder bedrijf.

1. Je bent vrij in wat je plaatst en hoe je het plaatst

Op alle social media platforms zit je wel vast aan allerlei regeltjes, onmogelijkheden of plotseling doorgevoerde wijzigingen. Maximaal zoveel tekens, geen link erbij kunnen plaatsen of de opmaak niet kunnen bepalen is vaak het geval.

Voor je blog is dat (net als voor je website) gelukkig anders. Je bent helemaal vrij om te doen wat je wilt als het gaat om inhoud en vormgeving. Jij bepaalt wat je plaatst: hoe lang je tekst is, hoe het is opgemaakt en welke afbeeldingen je toevoegt. Een blog is echt jouw feestje. Je kunt het helemaal naar wens maken zodat het optimaal aansluit op de behoeftes van je doelgroep.

2. Je kunt je kennis gericht delen

Wat doet een potentiële klant als hij of zij een probleem heeft? Degene zoekt op trefwoorden of via een kort geformuleerde zin naar iets specifieks via een zoekmachine zoals Google.

Dat wat degene zoekt staat natuurlijk niet altijd op je homepage. Zorg ervoor dat het dan wel in één van je blogs staat. Want zo komen ze op je website terecht: door het zoeken via Google. Hoe meer van dit soort vragen van je doelgroep je beantwoordt in je blogs, hoe eerder ze je gaan vinden. Dus hoe meer blogs op je website staan over verschillende onderwerpen waar ze op zouden kunnen gaan zoeken: hoe beter.

3. Je wordt gezien als de expert

Je kunt ieder blog zien als een presentatie van jou aan de buitenwereld. Hoe meer je ergens over hebt geschreven, hoe eerder mensen je ook gaan zien als dé expert op dat gebied. Ook al zie je jezelf misschien (nog) niet als een expert, voor anderen ben je dat al wel. Houd het volgende altijd in je achterhoofd: in het land der blinden is één oog koning.

Met je bloginhoud overtuig je je lezers van je kennis en ervaring. Positioneer jezelf als de expert op jouw vakgebied en schrijf je blogs ook vanuit die invalshoek. Zo creëer je de gewenste en noodzakelijke geloofwaardigheid en autoriteit.

4. Beter vindbaar op Google

Scoren in Google is de droom van elke ondernemer die afhankelijk is van internet. Bloggen is hiervoor echt noodzakelijk. Want met blogs kun je direct inspelen op concrete zoekvragen die gesteld worden op Google.

Het is eigenlijk heel simpel: als jij geen antwoord geeft op een bepaalde zoekvraag, kan Google jouw site niet tonen als die vraag gesteld wordt. Het is dus zaak om op elke mogelijke vraag van jouw doelgroep (potentiële klanten) antwoord te geven. Hoe geef je die antwoorden? Je raadt het al: in een (zakelijke) blog.

5. Meer kans op PR

Experts worden ook weer sneller gevraagd om hun mening ergens te geven. Als jij een zakelijke blog hebt met veel interessante artikelen over het coachen van ondernemers, is de kans best groot dat je eens gevraagd wordt om in een tv- of radioprogramma op te treden.

6. Het scherpt je eigen gedachten

Het mooie bij-effect van bloggen is dat je er ook zelf slimmer van wordt. Door regelmatig te bloggen dwing je jezelf om over je vakgebied na te denken. Je profileert je immers als expert, dus kunt niet volstaan met een half antwoord. Je zult je dus moeten blijven verdiepen in je vakgebied en daar profiteer je zelf alleen maar van.

Daarnaast scherpt het je geest en kom je  sneller op nieuwe ideeën en inzichten. Ideeën voor andere blogs, maar ook over je business. Misschien kun je over dat ene onderwerp waar veel vragen over zijn wel een nieuwe dienst starten.

Met bloggen help je dus niet alleen de ander, maar ook jezelf en je bedrijf. Alleen dat is al een reden waarom zakelijk bloggen goed is om te doen.

7. Het maakt je communicatiever

Daarbij maakt het je communicatiever omdat je leert om je business goed onder woorden te brengen. Mocht je in een gesprek terechtkomen met een potentiële klant, dan kun je veel makkelijker uitleggen wat je doet en waar jouw toegevoegde waarde voor diegene ligt.

8. Je creëert veel herbruikbare content

Natuurlijk kost het veel tijd en moeite om elke week opnieuw een blog te schrijven: je hebt vast genoeg andere dingen te doen en blogs schrijven staat misschien wel helemaal onderaan je lijstje op dit moment. Als je weet dat je de content van je blog eenvoudig op veel manieren kunt hergebruiken, ben je vast wat meer gemotiveerd om elke week de tijd te nemen voor je blog.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven