Het grootste deel van de webdesigners en reclamebureaus biedt geen diensten aan op het gebied van internetmarketing. Slechts een klein deel van de ‘websitebouwers’ besteedt dagelijks aandacht aan online marketing voor haar klanten. De meeste bedrijven in deze branche vinden het wel belangrijk een compleet dienstenpakket aan te bieden en ze denken ook zeker dat internetmarketing kan bijdragen aan het verhogen van hun eigen omzet en die van hun klanten. Dit blijkt uit het onderzoek “Webdesigners, reclamebureaus & internetmarketing” dat onlangs is uitgevoerd door PauwR Internetmarketing uit Tilburg.
Hoewel veel webdesigners en reclamebureaus denken dat het aanbieden van goede marketing via internet belangrijk is voor de toekomst van de onderneming, heeft ruim 57% hier vooralsnog geen aandacht aan besteedt. Nagenoeg iedere ondernemer denkt dat een goede vindbaarheid in zoekmachines van groot belang is voor de onderneming. Dit geldt zowel voor de eigen onderneming als voor de eigen klanten.
Oorzaken voor het niet aanbieden van diensten op dit gebied, zijn met name het gebrek aan tijd en kennis. Veel van deze ondernemingen hebben minder dan 10 werkzame personen en zijn te druk met de huidige diensten. Ook de kennis van internetmarketing schiet vaak nog tekort. Liefst 72% van de ondernemingen die geen internetmarketing aanbieden, doet dit niet omdat ze zeggen te weinig kennis in huis te hebben.
‘Compleet aanbod belangrijk’
Daarentegen zijn veel webdesigners en reclamebureaus van mening dat een compleet dienstenpakket inclusief internetmarketing van groot belang is. Het grootste deel van deze ondernemingen denkt dat het aanbieden van internetmarketing het klantenbestand en de omzet zal vergroten. Mede daarom overwegen veel webontwikkelaars het aanbieden van goede internetmarketing, door henzelf of via een samenwerking met een gespecialiseerd internetmarketing bureau.