Mobiele Marketing, de praktijk

Het gebruik van het mobiele toestel neemt toe en daarmee ook het inzetten van het mobiel in de marketingstrategie. Dat is niet nieuw of verrassend, dat weet elke zichzelf respecterende marketeer. Maar toch een aantal data op een rij die invloed hebben op het succes van mobiele marketing.

 

Mobiele marketing en het mobiele mediaconsumptiegedrag

Voor het mediaconsumptiegedrag vanuit het perspectief van het mobiele device is het verschil tussen B2B en B2C alleen maar nog kleiner geworden. Juist het mobiele toestel versterkt het samengaan van de business en consumenten benadering. Ons toestel is steeds meer een device geworden dat ons leven privé en zakelijk beïnvloedt.

  • meer dan 50% van de mensen gebruikt dagelijks het toestel als een zoekmachine, er worden zaken opgezocht waar het antwoord niet direct paraat is maar wel nodig, dan helpt het mobiele toestel
  • het mobiele toestel wordt in ruim de helft van de gebruiksmomenten gebruikt voor het bekijken van de sociale media, op het mobiele toestel is Twitter vaak gebruikt
  • het sociale medium Facebook wordt door ongeveer 35% van de mensen het meest geraadpleegd via het mobiele toestel
  • het gebruiken en lezen van media die geschikt gemaakt is voor mobiele devices wordt in meer dan 80% gelezen via een app
  • de location based optie op de toestellen wordt door bijna iedereen gebruikt om lokaal te kijken en zoeken
  • bijna iedereen gebruikt het toestel om te browsen langs websites en door apps tegelijk met het kijken naar televisie

 

Beïnvloeden van het koopgedrag

We hebben ons toestel gemiddeld bijna 150 keer per dag in onze hand, realiseer je dat bijna 10 keer per uur is als we rekening houden met een paar uur slaap. Dat is best een groot aantal. In die keren dat we online zijn via het mobiele toestel dan is de beïnvloeding belangrijk.

  • van de mensen die online zoeken naar een product, koopt 9 op de 10 mensen ook dat product via het mobiele device of bezoekt de website
  • wanneer we naar de retail branche kijken dan wordt ruim 50% van de omzet gegenereerd door het mobiele device

De combinatie van offline en gedrag op een mobiel device

Offline retail of offline ondernemers kijken met argusogen naar het gedrag van mensen. Het blijkt echter dat het mobiele gedrag wordt bepaald door:

  • bijna iedereen zoekt extra informatie over een product waar ze in een winkel naar kijken, die extra informatie kan bestaan uit productdetails en levertijd
  • er wordt ook gekeken naar wat anderen van het product of de plaatselijke winkel vinden
  • het vergelijken van prijzen kan maar staat op de vierde plek van acties in een winkel op een mobiel, meeste mensen kopen het product in de winkel (ook als de prijs iets hoger ligt dan online) als de service van de winkelier maar aansluit
  • in offline omgevingen is ruim 60% van de mensen bereid om het email adres te geven in ruil voor toegang tot het netwerk

De marketingstrategie en mobiele mogelijkheden

Omdat het mobiele device steeds vaker en intensiever wordt gebruikt , zou de gemiddelde marketeer ook zijn strategie kunnen aanpassen en een plek geven aan de inzet van het mobiel.

  • zorg voor een eigen website voor de mobiele omgeving; een eerste stap is een responsive website voor je mobiele strategie; een adaptive website is nog beter, je website past zich dan aan aan het device en de gebruiker
  • ruim 20% van de merken hebben een echte mobiele strategie, dat is laag, zeker als een merkstrategie nog steeds als een belangrijk marketinginstrument wordt gezien
  • voor ruim 70% van de bezoekers op een mobiele website is de look en feel bepalend voor de effectiviteit op de mobiele website
  • bijna 40% van de marketeers plant een app in de marketingstrategie, bedenk wel hoe mensen met apps omgaan, als we er 8 tot 10 echt gebruiken is dat veel in een winkel met heel veel aanbod van apps
  • ruim 35% van de marketeers denkt niet na over een email strategie via een mobiel device, we gaan er standaard van uit dat een email wordt gelezen via tablet of laptop; mail lezen via mobiele toestel is toch anders

Deze handvatten om je eigen mobiele strategie verder te ontwikkelen.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven