Sociale media, in de verschillende vormen en verschijningen, zijn onlosmakelijk verbonden met nagenoeg alle marketingstrategieën. In die strategie heeft de inzet van sociale media een rol waarbij er meerdere doelen nagestreefd kunnen worden. Een doelstelling is SMART en dus moet ook de inzet van sociale media gemeten worden.
Doelstellingen voor sociale media
De inzet van sociale media kan om meerdere redenen en dus met verschillende doelstellingen. Denk aan:
- online reputatie
- effectiviteit van een campagne vergroten
- service voor klanten
- verzamelen van data voor bijvoorbeeld productontwikkeling
- herkennen van klanten en mogelijke klanten
- leads genereren
En alle daaruit voortkomende activiteiten.
Elke doelstelling moet SMART zijn en dus meetbaar. Dat is de oorzaak dat ook deze doelstellingen voor sociale media meetbaar moeten zijn. Dat vraagt om inzicht en creativiteit.
De basis voor de doelstellingen komt voort uit de strategie waarbinnen de sociale media strategie past, de organisatie die de sociale media uitvoert en de technologie die gebruikt wordt om te meten.
De 5 W’s
Bij het vaststellen van doelstellingen is het 5 W model een handvat om te bepalen welke doelstellingen het best geschikt zijn voor de strategie die is gekozen.
Waar praat men over
De onderwerpen waar mensen over spreken kan mede bepalend zijn voor de strategie en daaraan gekoppelde doelstelling. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat er drie thema’s zijn die van belang zijn voor de organisatie en de daarbij horende marketing. Dan is bijvoorbeeld het tellen van de berichten een mogelijkheid om als metrics te gebruiken.
Voorbeelden voor metrics:
aantal keren over je onderwerp spreken
aantal keer dat een volger reageert of een net volger reageert
andere onderwerpen die worden aangekaart tellen
Wanneer wordt er over gesproken
Het meten van de periodes dat er over een product dienst of service wordt gesproken. Een voorbeeld is een campagne die loopt, hoe lang wordt er nog over gesproken nadat de campagne is afgerond.
Voorbeelden van metrics:
- aantal dagen na een campagne
- periode tussen eerste bericht en het laatste bericht in een bepaalde cyclus
Wie spreekt er
Het analyseren van de soort mensen dat reageert op berichten geeft ook inzichten.
Voorbeelden van metrics:
- hoeveel mensen zijn er klant
- hoeveel mensen zijn er volger
- hoeveel mensen reageren spontaan
- hoeveel mensen reageren na het delen
Waar vinden de gesprekken plaats
Het kan heel goed zijn dat in de marketingstrategie is gekozen voor een sociale media strategie met de focus op 1 sociaal medium. Houd er rekening mee dat elders de gesprekken ook gevoerd kunnen worden.
Voorbeelden van metrics:
- andere soorten sociale media die worden gebruikt
- hoeveel mensen daar gesprek voeren
- aantal berichten
Waarom worden de gesprekken gevoerd
De reden waarom de gesprekken worden gevoerd geeft naast kwantitatieve informatie ook deels kwalitatieve informatie.
Voorbeelden van metrics:
- is het gesprek gerelateerd aan de campagne
- aantal gesprekken
Tenslotte het meten van de emotie in de berichten door een analyse te maken van de elementen die de emotie bepalen in de berichten.
De creativiteit in het meten van activiteiten op sociale media. Meestal meten mensen het aantal volgers, het aantal likes en het aantal commentaren. Met een creatieve insteek heb je meer mogelijkheden om de strategie te kwantificeren.