LinkedIn kan je profielfoto en naam ongevraagd bij advertenties gebruiken. Iedereen van pers tot social media adviseur struikelt over elkaar heen om dit nieuwe fenomeen te kapitelen. In iedere blog wordt er ook nog eens verwezen naar de manier waarop je deze wijziging ongedaan kunt maken. Maar ik maak deze profielwijziging niet ongedaan. In deze blog drie redenen waarom ik mijn accountinstellingen lekker laat staan.
Wat is er aan de hand? De naam en foto’s van leden van Linkedin kunnen sinds juni ongevraagd worden gebruikt voor advertenties die op de website worden geplaatst. Daarbij heeft LinkedIn de accountinstellingen zo veranderd dat het LinkedIn-lid automatisch toestemming geeft voor het gebruik van naam en foto.
Ok, de manier waarop LinkedIn de wijziging heeft doorgevoerd is niet de meest, zeg maar, sociale manier. Een aankondiging doen op de eigen Linkedin-blog, die ik in ieder geval nog nooit las en dan er vanuit gaan dat de goegemeente op de hoogte is van de wijziging, is discutabel. Maar als we daar overheen zijn gestapt, moeten we deze functionaliteit toch een eerlijke kans geven?
Drie redenen waarom we ons niet te druk moeten maken om deze wijziging:
1. De privacy paradox
De reacties in de verschillende blogs zijn opvallend. Iedereen wil zo snel mogelijk af van de nieuwe functionaliteit. Zomaar ongevraagd in een reclame opduiken, hoe komen ze erbij? En hoe zit het dan met mijn privacy? Dat is natuurlijk een interessante kwestie. We gebruiken allemaal naast LinkedIn ook Facebook, of Google. Ook zij weten alles van je. Ook zij gebruiken ‘relevante’ ads. Face it, door het gebruik van social media geef je een stukje van je zelf bloot en heb je minder privacy.
2. Linkedin doet niets nieuws
Wel eens de rechterbalk van LinkedIn bekeken? Achtereenvolgens biedt LinkedIn je aan:
- People you may know
- Who’s viewed your profile
- Jobs you may be interested in
- Groups you may like
- Companies you may want to follow
Vooral de optie “People you may know” is een interessante. Ongetwijfeld kun je ook die optie uitzetten in LinkedIn. Maar wie doet dat? Waarschijnlijk weinig mensen. Al is het alleen maar omdat de accountsettings in Linkedin nou niet bepaald duidelijk zijn opgezet. Ook jij wordt dus regelmatig in een ander netwerk voorgesteld.
Ook bij andere opties ontleent LinkedIn content aan je profiel. Hoezo privacy? Met het linken van je profiel aan ads gaat LinkedIn verder waar het al gebleven was.
3. De voordelen?
Er zijn maar weinig mensen die zich afvragen of dit ook nog voordelen oplevert? Als ik word gekoppeld aan –ik noem maar wat- Philips, vind ik dat dan erg? Of is een directe koppeling aan een ad van Philips ook goed voor mijn personal brand?
Staat het feit dat mijn profiel bij een populaire dienst of product wordt gepromoot garant voor extra views op mijn profiel, en daardoor nieuwe contacten of nieuwe business?
Ik weet niet of het zo werkt. En we komen er ook nooit achter als we allemaal massaal deze optie uitzetten. Bovendien, als social media liefhebber en adviseur moet ik nu eenmaal alle nieuwe opties uitproberen 🙂
Ik ga de komende tijd eens goed opletten en als ik in een advertentie voorkom, laat ik jullie onmiddellijk weten hoe me dat bevallen is. Tot die tijd laat ik die optie lekker aanstaan. En jij?