Het schrijven van een blog is goed ter ondersteuning van je contentstrategie en verbetert de vindbaarheid online. Marketeers zorgen daarom in grote getale voor blogs op de eigen website of een speciaal daarvoor ingerichte omgeving. Dat heeft ook een nadeel. Er is een groot aantal marketeers, het aantal blogs online neemt toe. Veel informatie voor de lezer maakt dat de lezer niet alles meer leest, toch is het doel als marketeer dat de blog wordt gelezen en wordt gedeeld. De blog is immers onderdeel van de contentstrategie en een contentstrategie heeft vaak tot doel het vergroten van de engagement.
Dit artikel gaat over handvatten en tips om tussen alle blogs die aandacht te krijgen die er voor zorgt dat vanuit jouw perspectief de doelstellingen van de contentstrategie worden bereikt en anderzijds de klant of lezer de blog gaat waarderen en zelfs delen.
De titel van de blog
De titel is de eerste zin die een ontvanger ziet en leest. Of eigenlijk scant. Op basis van de waarneming gaat de ontvanger wel of niet lezen. De titel moet dus in een fractie er voor zorgen dat er gelezen gaat worden.
- gebruik een getal of doel in je titel
– getallen en cijfers spreken aan omdat ze meteen duidelijk zijn
– het getal wel in combinatie met een voordeel voor de lezer plaatsen - gebruik sterke keywords
– sterke keywords zijn woorden die de titel versterkt, denk aan “beste”, “gratis” of “meeste” - test verschillende titels
– een positieve en een negatieve titel kunnen significant verschil opleveren
Delen van de blog
Het schrijven, plaatsen en vindbaar maken van een blog kost tijd en geld. Het is daarom goed als je blog wordt gedeeld. Dat sluit aan bij de doelstellingen van de marketingstrategie en de contentstrategie. Het is ook het thema van deze blog. Je moet dan wel zorgen dat de blog op eenvoudige wijze gedeeld kan worden.
- gebruik de iconen van de sociale media waar je actief op bent
- zorg dat alle devices de mogelijkheid hebben rondom de blog
- denk aan het sturen, dus niet alleen het icoon plaatsen maar ook zeggen wat de ontvanger moet doen
Optimaliseer de koppeling naar sociale media
Naast het delen van de blog via de sociale media is het zorgen voor maximale engagement ook een factor die voor meer lezers, volgers en delers zorgt. Denk hierbij aan het inzetten van twitter-cards en gebruik een infograph als grafische weergave en samenvatting van de blog.
Let op Google
Natuurlijk is SEO een factor di zorgt voor succes bij het vindbaar zijn van de blog. Organische vindbaarheid heeft veel criteria om het resultaat te verbeteren, denk aan teksten, beelden, tags, keywords en inzet sociale media.
Zorg dat je met aandacht en focus een titel, omschrijving, kopregel, content, tags en paginanaam rondom je artikel plaatst.
Veel software helpt daar bij, in WordPress bijvoorbeeld kun je dit inbouwen met een plug-in.
Jouw blog en Pinterest
Pinterest wordt steeds vaker gebruikt als medium om content te delen. Zeker wanneer je er voor hebt gekozen om de content ook als infographic samen te stellen. Maak je afbeeldingen pinterest vriendelijk:
- gebruik canva
- gebruik de pin-it button
- laat quotes eruit springen zodat de lezer snel inziet wat de kern is en zo gaat delen via pinterest
Deel de content
De content kan gedeeld worden via de sociale media zoals eerder is gemeld. Handmatig delen kan ook, ook daarvoor kun je iconen gebruiken. Er is een aantal speciale toepassingen:
- do-share, werkt via Google+
- buffer, een programma waarmee je content later terug kunt lezen
- postplanner om contact te agenderen via Facebook
- sluit aan bij verschillende communities
Gebruik je email
Attendeer je relaties op je content.
Dat betekent enerzijds dat je met de content een database opbouwt van mensen die de email achter laten. Deze mensen benader je met nieuwe content en stimuleert hen om de content te delen.
Herhaal de content
Het is best mogelijk om de content op een later moment nog een keer te delen. Niet iedereen heeft het bericht gelezen en ook zal het niet iedereen zijn opgevallen. Herhalen is dus niet een vorm van spammen zoals marketeers het vaak zien.
Deze tips vormen een opsomming om de content, waar je veel tijd en geld in stopt, vaker te laten delen door je volgers, fans en lezers.