Hoewel bijna iedereen over een smartphone beschikt, is er op dit moment nog maar een klein aandeel gebruikers dat aankopen verricht via zijn mobieltje. Het toestel wordt vooral gebruikt in de eerste research fase van de aankoop, maar het aankopen zelf gebeurt nog steeds in de meeste gevallen op een groter scherm. Daar zal echter snel verandering in komen, en je moet als online verkoper dan ook nu in actie schieten om die toekomstige mobiele kopers een zo goed mogelijke koopervaring aan te bieden. Om hiervoor de juiste stappen te ondernemen, is het belangrijk dat je weet waarom mobile commerce zich de volgende maanden erg zal opwerken. En die redenen zetten we graag even voor je op een rijtje.
Meer gedetailleerde data voor de verkoper
Webanalytics geven je vandaag de dag al heel wat info over je klanten, maar je mobiele website of app geven nog veel meer details over je gebruikers vrij. Veel data kan je overigens in realtime gebruiken, waardoor je iedere klant een persoonlijke ervaring kan aanbieden terwijl hij aan het shoppen is. Eén van de belangrijkste details die je te weten kan komen, is de locatie van je gebruikers, en die kan je dan weer handig gebruiken om nieuwe klanten te targeten. Deze hoeveelheid aan nuttige data zal steeds meer verkopers over de streep trekken om met mobile commerce apps te beginnen, want hoe meer data je hebt, hoe dichter je bij je klanten staat.
Snel en makkelijk voor de koper
Voor jou als verkoper heeft mobile commerce dus al zeker voordelen, maar ook voor je klanten gaat een hele nieuwe wereld open. Wanneer je het goed aanpakt, zullen zij in slechts enkele clicks hun aankoop kunnen doen, en dat op momenten die ze vandaag de dag nog niet kunnen gebruiken om online te shoppen: tijdens het wachten op de bus, gedurende de lunchpauze op het werk, in de wachtkamer bij de dokter… Stel je bijvoorbeeld voor dat je op het perron een QR-code kan scannen om zo onmiddellijk de krant van vandaag te downloaden om je treinrit door te komen. Klinkt veelbelovend, toch? Je klanten zullen op die manier heel de dag door kunnen aankopen wat ze op dat moment nodig hebben, en dat is een win-win voor beide partijen!
Mobiele betalingen zijn klaar voor de doorbraak
Eén van de belangrijkste redenen dat mobile commerce nog in de kinderschoenen staat, is de mobiele betaling. Dat was tot nu toe geen simpele onderneming, maar dankzij Google Wallet en Apple Pay komt daar ongetwijfeld verandering in. De betalingsopties van deze twee giganten worden in de Verenigde Staten steeds groter, en verwacht wordt dan ook dat het succes in Europa niet heel veel langer kan uitblijven.
Wearable revolutie voor de deur
Er komt ene heuse wearable revolutie aan, en ook hier zit Apple voor iets tussen. Binnenkort wordt de Apple Watch in Nederland op de markt gebracht, en daar gaat het verhaal van de wearables ongetwijfeld niet stoppen. Er waren eerder al pogingen van onder andere Pebbles en Fitbit, maar op de algemene doorbraak van wearables is het nog wachten op het horloge van Apple. Momenteel zijn er wereldwijd 20 miljoen wearables verkocht, en verwacht wordt dat we dat cijfer tegen 2018 kunnen optrekken naar 120 miljoen. Belangrijk is ook het doelpubliek van deze wearables, want dat ligt grotendeels tussen de 18 en de 34 jaar. Mobile commerce zal dus vooral voor hen ingrijpend veranderen in de komende maanden en jaren.
Een stijging in de mobile commerce zit er dus zonder twijfel aan te komen, maar hoe kan jij je daar nu al op voorbereiden? Het antwoord op deze vraag is simpel: vereenvoudig je check-out proces vandaag al. Ook al ben je nog niet voorbereid op de mobile analytics of mobile payments, dan maak je het op die manier voor de early adopters toch al aangenaam om bij jou mobiel te shoppen. Een paar handige tools die je hiervoor makkelijk kan implementeren zijn social login buttons om klantengegevens in te vullen en betalingen via Paypal om te voorkomen dat er kaartlezers aan te pas moeten komen en het betalingsproces zo vlot mogelijk te laten verlopen. Als je er eenmaal hebt voor gezorgd dat de eerste mobiele klanten makkelijk hun gang kunnen gaan, kan je je langzaam maar zeker ook verder verdiepen in mobile commerce en zo stapje per stapje in de goede richting gaan.