Contentmarketing. Wie gebruikt het niet in zijn strategie.
Een omschrijving van contentmarketing die vaak wordt gehanteerd is “het produceren van die content die leidt tot business”. Dat kan dan door content te schrijven en te publiceren. We kijken wat betreft produceren niet alleen naar schrijven maar ook naar beeld en alle andere vormen van content.
Contentstrategie, de wijze waarop we de content inzetten om tot business te komen, is geen wondermiddel en er is ook geen formule voor het meten van succes. Creativiteit is een basis voor het bepalen van de resultaten en de strategie kunnen meten en de strategie kunnen sturen.
Bij content gaan we er van uit dat:
- de content die wordt geschreven aansluit bij de behoeften van de doelgroep, de kwaliteit is dus een gegeven
- de content wordt vaak op meerdere platformen geplaatst
- de content is vaak onderdeel van een cross mediale strategie, immers een cross mediale strategie zonder inhoud bestaat niet
We bespreken nu een aantal redenen waarom content gebruikt kan worden in een cross mediale content strategie.
Het genereren van traffic
Deze traffic kan naar verschillende locaties zijn, denk aan de website, een blog maar denk ook aan een fysieke locatie zoals een winkel.
- gebruik hiervoor content met een duidelijke call to action
- via social media kan een link gelegd worden naar de locatie waar je de bezoeker heen wilt (dat is minder geschikt voor een fysieke winkel; dan kan de mobiele device een tussenschakel zijn in de cross mediale strategie)
Hoe kun je het genereren van traffic meten:
- het aantal mensen dat de call to action button heeft gebruikt
- het aantal bezoekers op de locatie, online en offline (kijk naar het verschil zonder de inzet van content met de periode van het inzetten van content)
- percentage terugkomende lezers of bezoekers
- de tijd die mensen op basis van de content doorbrengen op de website
Het genereren van verkoop
In dit geval wordt de content gebruikt om leads te genereren. In het leadgeneration proces zien we dat hier nurturing, inbound en verkoop samen kunnen vallen.
Denk bij deze content aan:
- digitale boeken
- whitepapers als checklist
- freemium achtige tools
Het meten van verkoop:
- de daadwerkelijke verkoop is gestegen
- bij het gebruik van landingspagina’s kun je de conversie op die pagina meten
- het aantal leads dat is gegenereerd vanuit de verschillende contentvormen
Het converteren van leads naar klanten
Gaan we verder in de klantreis dan is content ook uitermate geschikt om te ondersteunen bij het converteren van leads naar daadwerkelijke klant. Bij het genereren van verkoop is gekeken naar de directe mogelijkheid van verkopen van producten en diensten, hier is een extra schakel in de klantreis nodig.
De content die goed bruikbaar is:
- voorbeelden van cases
- een video met een demonstratie
- afbeelding als een infographic
Het meten van deze content:
- de conversie van mensen die lezen en content gebruiken naar daadwerkelijke kopers
- de gemiddelde hoeveelheid content die nodig is om te converteren tot klant
Het zijn 3 voorbeelden hoe content gemeten kan worden. Het meten zonder direct te kunnen koppelen aan meetbaar financieel resultaat vraagt om creativiteit binnen het speelveld waar je als marketeer actief bent. Andere instrumenten om te meten:
- het aantal volgers dat toeneemt op basis van content
- het aantal mensen dat de content deelt
- het aantal mensen dat reageert op de content