Optimaliseer e-Commerce

Elke website heeft wel een commercieel aspect in de website. Nagenoeg iedereen wil wel wat verkopen. De focus van dit artikel ligt op het commerciële aspect van de website of specifiek webshops. De tips die worden gegeven zijn ook toe te passen op elementen in een website voor het down loaden of het lid worden van een stichting of fonds.

Daarmee is commerce vertaald naar mensen stimuleren een actie te ondernemen op je website. Dat is ook wel de call to action in relatie tot de rol van de website in de cross media strategie die je hebt.

 

Zorg voor een simpele navigatie

Mensen moeten meteen begrijpen waarvoor ze ook al weer naar de website zijn gekomen en wat er van hen wordt verwacht. De meest eenvoudige en zeer succesvolle website is www.google.com. Bij iedereen is deze geroemd om zijn eenvoud. Geen complexe navigatie en andere obstakels.
Vaak worden filters geplaatst, selectiecriteria, diverse menustructuren en ook nog eens extra zoekfuncties op een website. De bezoeker is dan echt de weg kwijt op de website. Dat is vaak oorzaak nummer 1 voor vertrekkende mensen.

  • gebruik via analysetools het gedrag van bezoekers; deze “customer journey” geeft een indicatie is de customer journey werkbaar en logisch is voor de bezoeker; verwijder pagina’s die nooit worden bezocht of waar bezoeker snel afhaken
  • kijk ook naar pagina’s die het juist goed doen voor de bezoekers; achterhaal waarom dat is en gebruik deze pagina’s in de klantreis voor andere bezoekers

 

Maak gebruik van best-sellers

Vertel de mensen wat goed werkt. Voor puur commercieel resultaat, geef aan wat de best verkochte producten vandaag, afgelopen dagen zijn. Lewis, een vooraanstaand copy writer, zei eens “fire your biggest gun first”. Laat direct de bezoeker zien wat er kan en wat je hebt.

  • toon een korte film die aangeeft wat het best is verkocht of wat het best heeft gewerkt
  • transparantie over verkopen of downloads werken hierbij zeker, denk aan de 1 van de wetten van Cialdini, veel mensen die iets hebben uitgevoerd of toegepast leidt sneller top kopieergedrag van nieuwe bezoekers
  • laat de top 10 zien

 

Gebruik unieke content

Verdiep je in de klant en bezoeker en geef voor jezelf aan wat factoren zijn waarop mensen meer kopen of meer down loaden. Die redenen kun je weten op basis van de historie die je hebt in je eigen shop of gewoon door het aan een aantal mensen te vragen.

 

  • unieke content levert een hogere conversie op omdat de aandacht wordt getrokken zodra we op de website zijn
  • content die actueel is zorgt voor grotere traffic die weer leidt tot hogere conversie in absolute aantallen; actuele content zorgt er ook voor dat het beter aansluit bij mensen, denk aan recent film- en beeldmateriaal
  • zorg voor storytelling, van telling naar selling

 

Zorg voor een heldere en duidelijke layout

De bezoeker is actief online. Die activiteit leidt tot het gebruik van verschillende devices, van laptop naar smartphone en alles wat er tussen zit. Eén van de belangrijke succesfactoren bij webshops is om in te spelen op de situatie waarin we kopen.

  • webshops moeten zorgen dat websites minimaal responsive zijn
  • hogere conversie wordt gerealiseerd wanneer zelfs ook layout van de verschillende websites op de verschillende devices wordt aangepast aan gedrag op dat device
  • het kunnen gebruiken van de webshops op meerdere devices en bijvoorbeeld bij registratie doorgaan op dezelfde positie als ook het andere device een uur geleden is zeker conversieverhogend

 

Zeg duidelijk wat je verkoopt

Laat zien wat je verkoopt en wees transparant over de inhoud en daadwerkelijk functioneren van datgene dat je verkoopt.

  •  gebruik afbeeldingen
  • deel reviews
  • geef duidelijk aan wat het wel kan en wat het niet kan
  • vertel wat de koper daadwerkelijk ontvangt
  • geef adviezen over het aanschaffen van producten die er eigenlijk wel bij horen, laat het de klant niet ervaren na aanschaf dat hij eigenlijk nog een geheugenkaart nodig had

Tenslotte. Het is een aantal aanbevelingen en tips waar je naar kunt kijken in je eigen omgeving. Elke klant is weer anders en elk gedrag van de klant of eigenschappen van het product of dienst vragen om een andere invulling. Er zijn immers meerdere oplossingen voor 1 vraag. Experimenteren is dan de basis voor succes.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven