Een digitale marketingstrategie geeft de wijze aan waarop je als marketeer actief bent online teneinde de doelstellingen die je hebt, zo effectief en zo efficiënt mogelijk te bereiken. Op zich is dat een complex vraagstuk. Digital is een breed begrip. Toch is een aantal kernpunten te herleiden dat in nagenoeg elke digital marketing strategie wel terug komt. Op basis van onderstaand model kun je in 1 oogopslag aangeven wat de kwaliteit is van je digitale marketing strategie en hoe je deze verder kunt optimaliseren.
Het is natuurlijk mogelijk dit model aan te passen aan de eigen situatie. In dit artikel bespreken we de genoemde elementen.
Online advertising
Bij online advertising staat vaak centraal dat mensen wordt gestimuleerd om te klikken op de advertentie. Dat kunnen de verschillende soorten banners, links of andere interactie mogelijkheden zijn. Deze advertenties zie je dan vaak terug op verschillende websites maar ook de verschillende sociale media bieden plek voor advertenties.
Het voordeel bij online advertising is dat het budget gelimiteerd kan worden. Daardoor is een overschrijding van het budget in de hand te houden, kun je advertenties aanpassen en ben je veel flexibeler in het aanpassen binnen de cross media strategie mix.
Door de technische mogelijkheden zie je ook remarketing, behavioral targetting en andere vormen van marketing ontstaan waar je als marketeer gebruik van kunt maken.
Tip:
- bij online advertising is het belangrijk dat je gebruik maakt van de goede keywords; hoe beter de keywords hoe beter de advertentie scoort
- volg de effecten en resultaten van de campagne en stuur bij daar waar nodig
- denk vanuit de klant
Zoekmachinemarketing
SEO en SEA gebruik je vooral om traffic te genereren naar de website, respectievelijk organisch en betaald. Ook zien we dat een goede SEO strategie leidt tot vaker terug komen van klanten en mensen die je al hebben bezocht. Het gedrag dat mensen de URL van een website typen neemt sterk af. Ruim 90% van de mensen start met een zoekopdracht.
Het organisch zoekgedrag levert ruim 65% van de bezoekers op. SEO levert significant meer bezoekers op op de website dan traffic genereren via social media.
Tip:
- optimaliseer teksten, afbeeldingen, koppen en andere zaken van de website om de vindbaarheid te vergroten
- content, op de juiste manier opgebouwd, levert het meeste resultaat op, controleer dat bij je eigen website
Websiteoptimalisatie
De website is de plaats waar de digitale strategie daadwerkelijk wordt omgezet in resultaat. Vaak vindt op de website de leadgeneratie plaats of zelfs de koop. De website moet dus zijn ingericht conform de rol die de website heeft in de cross mediale strategie. Ook de soort bezoekers die de website bezoeken zijn van belang, denk aan de persona’s en het voorbeeld van het seks and the city model. Een website is optimaal:
- wanneer de content goed is
- de techniek goed werkt
- de rol in de strategie duidelijk is
Ruim 40% van de bezoekers haakt af bij een laadtijd van meer dan 3 seconden; bijna 50% van de bezoekers verwacht een responsive website op mobiele devices en haakt af als de website niet responsive.
Tip:
- zorg voor een goede inhoudelijke en technische omgeving
- bewegend beeld helpt bij het converteren op een website
- zorg dat de website responsive is op alle devices die worden gebruikt
Email Marketing
De meningen over email zijn verdeeld. Enerzijds is email een verouderd instrument en kijken we er niet meer naar om, anderzijds wordt het instrument door veel mensen nog als prettig ervaren. Bij ons geldt dat email nog steeds werkt als trigger om mensen naar de website te krijgen. De call top action moet wel duidelijk aanwezig zijn, de ontvanger moet de email enigszins verwachten en de content dient relevant te zijn.
Wat cijfers: ruim 90% bekijkt nog dagelijks email; de ROI van email ligt rond de 40 euro voor elke euro die je investeert; bijna 60% van de inkopers is gaan twijfelen nadat zij een email met andere aanbieding hadden gekregen.
Tip:
- zorg voor een persoonlijke noot
- let op dat de mail niet een op zich staand medium is maar een onderdeel van de cross mediale strategie
- test regelmatig hoe je de conversie kunt verhogen
Inbound Marketing
Inbound marketing is gericht op het dusdanig aanwezig zijn online dat de klanten en doelgroepen je herkennen en erkennen. Dat wil zeggen dat de leads op die wijze geïnspireerd worden om de website te bezoeken en daar klant te worden en blijven (het zogenaamde lead nurturing).
Bijna 80% van de leads wordt geen klant omdat er eigenlijk geen aandacht aan wordt besteed; gemiddeld heeft een lead 10 marketing activiteiten nodig om te converteren.
Tip:
- gebruik zoveel mogelijk geautomatiseerde technieken
- zorg voor een goede customer journey om de klant te kunnen herkennen in de juiste fase
- gebruik de term “tell, don’t sell”
Social Media Marketing
Sociale media in de breedste zin van het woord zijn niet weg te denken uit onze maatschappij. Een verschuiving in gebruik en wie het gebruikt kan plaats vinden. Social media zijn goed bruikbaar voor relatiebeheer en jezelf of je merk te laten zien.
Wanneer we social media vergelijken met outbound marketing dan is een lead vanuit sociale media kwalitatief veel beter; twitter gebruiken in een B2B omgeving levert twee keer leads op dan het niet gebruiken ervan; B2B marketeers zijn actief op LinkedIn, Twitter, Facebook en Youtube (allen hoger dan 75%).
Tip:
- gebruik social media als real time marketing en onderzoek; de data komen real time op je af
- zorg voor toegevoegde waarde bij elke post die je doet / bericht die je plaatst
- reageer op elk bericht dat aan jou is gericht
Klantinteractie
De klant, de interactie en het onderhouden van de relatie. Belangrijke elementen om het succes te vergroten. Zorg voor een goede band met de klant. Denk niet alleen vanuit het rekenmodel “de waarde van de klant” maar ook vanuit het perspectief “waarde voor de klant”. Als die in balans zijn heb je de meest harmonieuze situatie.
Een slechte klantenservice kost bedrijven jaarlijks vele klanten; bijna 70% van de mensen beveelt een partij aan wanneer de service goed is; een loyale klant is 10 keer meer waard op termijn dan de eerste aankoop.
Tip:
- blijf in contact met de klant, praat met ze, het zijn geen nummers of records uit een database
- elke klant vraagt om zijn eigen oplossing
- reageer zo snel mogelijk op vragen en klachten; zelfs al kun je ze niet oplossen
ContentMarketing
Content is nodig om in contact te komen met mensen. Het middel is de drager van de content en de juiste content leveren is cruciaal voor een tevreden klant of om een klant te werven. Content helpt je met klanten werven, merkbeleving en behouden van klanten.
Ruim 60% van de contentgebruikers komt terug en koopt; mensen hebben altijd behoefte aan informatie.
Tip:
- content heeft vele vormen, van tekst tot bewegend beeld, maak daar gebruik van; doe dat wel in het verlengde van je doelstellingen die je wilt bereiken
- denk bij contentmarketing altijd aan de call to action
- vaak wordt content gemaakt en geplaatst, daarna stil; zorg ervoor dat mensen weten dat de content is geplaatst en beschikbaar is
Vanuit dit model is gekeken naar de belangrijkste elementen voor een succesvolle digitale marketing strategie. Tips en handvatten die natuurlijk voor iedere marketeer en iederes branche en iedere ondernemer weer anders zijn.