Adverteren op Facebook kan heel interessant zijn, maar je moet wel weten wat je wil bereiken en hoe je dat aanpakt. Hoe krijg je het meeste waar voor je geld? Wat past het beste bij je bedrijf? Hoe bereik je het gewenste publiek? Welke investering levert het meeste rendement op? Leg als eerste een basis voor sterke Facebook-advertenties. Daarna bekijk je welke strategie je wilt gebruiken met je advertenties.
Stap 1: Begrijp wie je klant is
Belangrijke eerste stap: begrijp wie je klant is. Het gaat dan om hun gezinssituatie, loon, locatie, werk, vrijetijdsbesteding. Maar ook: hoe denken ze, welke behoeften willen ze vervuld hebben en hoe zien zij zichzelf.
Stap 2: Inzicht in de klantreis
Vervolgens wil je inzicht hebben in de zogenaamde customer journey, de klantreis. Welke stappen nemen je klanten als ze een probleem hebben en in welke fase zitten ze: bewustwording, overweging of beslissing. Hier kun jij als adverteerder je content op afstemmen en de juiste aanbieding aan de juiste mensen op het juiste moment doen.
Stap 3: Zet Facebook-pixel in
Ken je de Facebook-pixel? Dit is een reeks trackingpunten die je van Facebook haalt en insluit in je website. Het houdt vervolgens bij wat bezoekers doen wanneer ze op je site komen. Hiermee kun je je advertenties beter aanscherpen op basis van daadwerkelijk gebruikersgedrag.
Stap 4: Kies een Facebookstrategie
Op basis van stap 1 t/m 3 kies je een Facebookstrategie die hier het beste bij aansluit.
A. Combineer Facebook Ads met Content Marketing
Een zogenaamde warme lead is nog niet klaar om bij je te kopen. Doe hem of haar geen directe verkoopaanbieding, maar bied relevante content die zijn vragen beantwoordt en problemen oplost. Hoe? Maak content; deel deze op Facebook; vraag teamleden en enkele vrienden om je bericht te delen en geef je bericht een boost om een breder publiek te bereiken.
B. Gebruik giveaways en wedstrijden
Doe je een wedstrijd op Facebook? Richt je dan niet altijd primair op de verkoop. Het creëren van meer naamsbekendheid is ook heel waardevol. Bekijk wel even wat het beleid van Facebook is zodat je hiermee geen regels overtreedt.
C. Gebruik leadadvertenties om je marketinglijst op te bouwen
Een grote Facebook-aanhang is geweldig, maar Facebook ‘bezit’ je contacten. Als ze besluiten hun algoritme te wijzigen of af te sluiten, verlies je de toegang tot die mensen. Probeer daarom een marketinglijst op te bouwen. Dit doe je door bijvoorbeeld een gratis e-book of cursus aan te bieden. Consumenten kunnen hun e-mailadres rechtstreeks op Facebook invoeren in ruil voor hun gratis geschenk.
D. Neem videoadvertenties op
Mensen houden niet alleen van video’s, maar ze hebben ook de laagste effectieve kosten per klik (eCPC) in vergelijking met andere advertentietypen. Videokijkers hebben zelfs 1,81 keer meer kans om te kopen dan niet-videokijkers.
E. Combineer Facebook en Google Ads
Facebook en Google kunnen elkaar goed aanvullen. Het gebruik van de juiste zoekwoorden en het maken van Google-advertenties eromheen kan beter zijn dan het targeten van warme leads op Facebook met een verhoogde merkbekendheid.
F. Gebruik facebook mobiele advertenties
Is je website geoptimaliseerd voor mobiel bekijken? Gebruikers moeten een positieve kijkervaring hebben, ongeacht welk apparaat ze gebruiken. Is je site hier nog niet voor ingesteld, zet dan geen mobiele advertenties in.
Tip: Wil jij de social media optimaal inzetten in je marketingstrategie? Dan is de opleiding Social Media echt iets voor jou!
- Tijdens de opleiding leer je de laatste trends, ontwikkelingen en inzichten op het gebied van social media.
- Ook maak je een social media plan, direct geschikt voor implementatie in je eigen organisatie.