In 2021 groeiden de influencer marketing bestedingen met 42%, tot $13,8 miljard. Tegen het einde van 2022 zal dit naar verwachting $15 miljard zijn. Dit zorgt voor nieuwe trends en ontwikkelingen. Hier zijn de 5 influencer marketing trends om je voor het weekend eens flink bij te spijkeren.
1. Een grotere nadruk op het volgen van favoriete makers op meerdere kanalen
Hoewel veel videomakers een favoriet sociaal netwerk hebben, werken ze meestal op meerdere kanalen. Hoewel dit niet nieuw is, is het verschil nu dat deze makers “superfans” hebben die overal met hen communiceren.
Dit betekent dat succesvolle videomakers over het algemeen een groot publiek hebben dat naadloos met hun accounts communiceert. Het zijn bijvoorbeeld niet alleen Instagrammers of YouTubers. In plaats daarvan zien ze zichzelf als gespecialiseerde makers, die hun werk aan fans op internet laten zien. En vaak zullen ze het beste kanaal voor een bepaald doel kiezen.
2. Influencers worden cruciaal voor veel partnerprogramma’s
Tot voor kort beschouwden de meeste mensen influencer marketing en affiliate marketing als twee verschillende activiteiten. Maar in werkelijkheid zijn ze erg met elkaar verbonden. Bij beide activiteiten is een “buitenstaander” betrokken die zijn supporters promoot en aanmoedigt om iemands producten te kopen. Inderdaad, een van de platforms, Refersion , herkent de connectie al en doet ook dienst als affiliate- en influencer-platform. Zoals onze recensent van dat platform opmerkte: “De grens tussen gelieerde ondernemingen en influencers vervaagt steeds meer naarmate influencer-platforms steeds meer integreren met e-commerce en verder gaan dan eenvoudige ‘bewustmakingscampagnes’ om de verkoop daadwerkelijk te stimuleren.”
3.Van tekst en afbeeldingen naar audio- en video-inhoud
De bandbreedte is de afgelopen jaren wereldwijd verbeterd. 5G verspreidt zich over de hele wereld en glasvezelinternet is in veel landen gemeengoed. Als gevolg hiervan consumeren mensen tegenwoordig meer video- en audio-inhoud. Creators op Twitch, YouTube en zelfs podcasts krijgen steeds meer invloed.
4. Op prestaties gebaseerde overeenkomsten zullen toenemen
Op prestaties gebaseerde influencer-marketing zal waarschijnlijk toenemen naarmate merken en influencers op zoek gaan naar langdurige partnerschappen. Dit betekent dat klanten verwachten dat influencers hun beloften nakomen, zoals een bepaald aantal verkopen of klikken.
5. Authenticiteit
De afgelopen jaren is er een sterke aantrekkingskracht geweest voor ‘authentieke’ inhoud. Dit betekent dat influencers voorzichtig moeten zijn met de inhoud die ze voor merken maken om ervoor te zorgen dat de producten die ze aannemen, resoneren met hun publiek. Dit is natuurlijk ook iets waar merken op moeten letten. Zelfs de meest boeiende influencers zullen hun volgers niet gek kunnen maken over een product waar ze gewoon niet om geven. Het is niet bevorderlijk voor het merk dat probeert het te laten werken, en de influencer zal waarschijnlijk zijn geloofwaardigheid verliezen in de ogen van het publiek.