We gebruiken allemaal wel in onze berichten een hashtag (#), zeker via de verschillende sociale media. Een hashtag helpt:
- bij het volgen en vinden van een gesprek over specifieke onderwerpen of met specifieke mensen
- bij het juist ervoor zorgen dat jouw onderwerp of discussie gemakkelijker gevonden kan worden
Het inzetten van een hashtag kan dus vanuit marketing- en communicatiedoelstellingen een belangrijke factor zijn voor het vergroten van het bereik en het ontwikkelen van de engagement. Zorg er dus voor dat je in de strategie de hashtag bewust inzet en gebruik maakt van de mogelijkheden van de hashtag.
Wat moet je vooral NIET doen?
Er is een aantal handelingen en toepassingen die je beter niet kunt doen wanneer je een hashtag gebruikt.
- kwalitatieve content moet je niet koppelen aan een hashtag, de inhoud van de content is bepalend voor de kwaliteit, een hashtah koppel je aan een bericht dat je post
- niet een hashtag in een zin gebruiken en dan elk woord in de zin vooraf laten gaan met een hastag
– #zo #dus #niet - maak geen lange onleesbare hashtags waarvan je denkt dat het grappig is, het lijkt grappig maar werkt uiteindelijk meer negatief en leidt niet tot grotere vindbaarheid
– #ditiseenmooivoorbeeldhoejehetbeternietkuntinzetten - gebruik geen hashtags die al trending zijn om gebruik te maken van de plaats in de lijst, de berichten worden niet uniek meer, vermijd dus de trending nummer #1
- gebruik geen hashtags die door anderen al zijn gebruikt, het succes van een hashtag hangt mede af van de originaliteit
- gebruik vooral geen verkeerde gespelde of geschreven hashtags, je bericht komt dan in elk geval niet in de discussie terecht, bij het samenstellen van een hashtag moet je er voor zorgen dat de gebruiker dus geen fouten kan maken
Wat moet je vooral WEL doen?
Bij het inzetten van hashtags met als doelstelling om meer mensen de discussie of jou te laten vinden zijn er de volgende zaken die je zeker moet meenemen:
- combineer een hashtag met een foto; door de hashtag te combineren met een foto stijgt het aantal views en zeker ook de engagement
- plaats de hashtag aan het eind van de zin, zo blijft de zin overzichtelijk en leesbaar
- zorg voor een koppeling van de hashtag aan iets wat mensen herkennen, een evenement, een merk, een product
– mooi voorbeeld bij voetbal, de eerste drie letters van beide partijen vormen de hashtag; dat weet iedereen en dus is een gesprek over die specifieke wedstrijd snel te vinden #ajapsv of #baybar - onderzoek en analyseer of de hashtag die je gebruikt al is gebruikt, eenvoudig te begrijpen en onthouden is en aansluit bij het evenement, product of merk; gemak dient de mens, herkenning versnelt het gebruik en daarmee het succes
Paar tips bij het gebruiken van hashtags
Na de do’s en de don’ts een paar tips die helpen bij het optimaliseren van de effecten bij een hashtag.
- gebruik een hashtag om de categoriseren
- niet meer dan 2 hashtags in 1 zin gebruiken, meer dan 2 verlaagt het effect
- een goede hashtag kun je onthouden, is uniek en voegt relevantie toe
- check de hashtag goed of deze past bij het thema
- test de hashtag vooraf of hij werkt
- gebruik de hashtag vooral ook tijdens een evenement, het vergroot de betrokkenheid
- teveel hashtags maken het verwarrend, wees duidelijk en KISS (keep it simple and stupid)
Tenslotte. Vergeet niet bij het gebruiken van een hashtag de discussie ook te monitoren en je rol daar in te claimen. Daarnaast is het zinvol om te blijven kijken hoe anderen meer of minder succesvol zijn om daar weer uit te leren.