Alle content die wordt geproduceerd heeft te maken met kopregels. Dat kunnen artikelen als deze zijn, whitepapers, blogs maar ook de commerciële berichten bevatten kopregels. Het belang van een kopregel wordt nog wel eens onderschat.
- een kopregel is belangrijk voor het wel of niet doorlezen door een bezoeker of ontvanger van de content
- de kopregel is sturend in de inhoud van de content
- de kopregel bepaalt de eerste verwachtingen van de lezer
Om tot de beste kopregels te komen is een aantal tips te geven, met deze tips kun je zelf kijken hoe je je eigen kopregels in teksten of commerciële boodschappen verbetert.
Tip 1 – gebruik de w’s en h
Het is belangrijk om de lezers in e kopregel goed te vertellen waar het artikel of de boodschap over gaat. Hoe duidelijker de titel hoe eerder de ontvanger overgaat tot het lezen van de onhoud.
De 5 w’s en h:
- wie
- waar
- wat
- wanneer
- waarom
- hoe
Vul voor elk van deze letters een vraag in en bepaal welke vraag het meest aansprekend is. Kies deze vraag en gebruik die als kopregel.
Tip 2 – 4 extra elementen
Het is mogelijk om de kopregel met de eerste tip te bepalen. Daarna is het mogelijk om de kopregel een versterking te geven door 1 van de volgende elementen erbij te plaatsen:
- uniek
- specifiek
- urgentie
- bruikbaarheid
Geef je kopregel 1 van deze elementen mee.
Tip 3 – bepaal de volgorde
De volgorde van de woorden in de kopregel is mede bepalend voor de kracht van de kopregel en het mogelijk sturende effect van de kopregel.
- de drie woorden zijn “subject, werkwoord en object”
- in een kopregel moet je deze volgorde ook aanhouden
- voorbeeld “Bijgespijkerd levert de beste content”
Tip 4 – stuur de lezer
Gebruik de gebiedende wijs om de lezer te sturen in de kopregel en daarmee de lezer over te laten gaan tot actie.
- lees nu
- 8 tips voor direct gebruik
Tip 5 – gebruik je netwerk
Je kunt de kopregels versterken of meer laten opvallen als je namen noemt van mensen die in de branche bekend zijn. Denk aan vooraanstaande sprekers, politici of andere bekende personen.
Ook actualiteit kan hier meespelen, echter actualiteit dateert een artikel sneller.
Tip 6 – overdrijf
In het normale leven moet je niet overdrijven. Bij het schrijven van teksten kan overdrijven juist helpen aan meer lezers.
- meer dan een miljoen lezers
- de beste van de wereld
- meest belangrijke
- onmisbare
tip 7 – zorg voor de klik met de lezer
Je kunt de beste kopregel schrijven, als je deze niet kunt laten landen bij de lezer of hij spreekt niet aan dan is het geen goede kopregel.
- ken je lezers
- als je een merk bent, gebruik het merk dan
- schrijf relevante artikelen
Tip 8 – doe anderen na
Uniek zijn hoeft niet altijd de onderscheidende succesfactor te zijn. De volgende uitspreek geldt ook vaak “beter goed afgekeken dan slecht geproduceerd”. Let wel op auteursrechten!
- kijk bij concurrenten hoe zij kopregels maken
- kijk bij volledig andere branches
- analyseer wanneer je zelf getrokken bent door een kopregel
- leer van anderen
Deze 8 tips geven je een handvat om verder te kijken naar de kopregels in de content die je produceert. Het testen en experimenteren met kopregels is zeker aan te raden, de praktijk kan soms afwijkende resultaten laten zien.