LinkedIn is een belangrijk, vooral zakelijk, sociaal netwerk. Wanneer we naar de penetratie in Nederland kijken dan is de dekking groot, meeste mensen hebben wel LinkedIn. Het dagelijks gebruik van die mensen die een account hebben ligt onder de 10% (mensen die dagelijks LinkedIn gebruiken). Toch kun je als marketeer LinkedIn niet weg denken uit een marketingplan, zeker niet als het gaat om B2B ontwikkelingen.
In dit artikel een aantal feiten die je kunt gebruiken om jezelf bevestiging te geven dat je LinkedIn gebruikt. Je kunt de feiten ook gebruiken om anderen te overtuigen LinkedIn meer in te zetten als medium in de marketingstrategie.
Kwalitatieve tijd
De tijd die mensen op LinkedIn actief zijn is relatief laag. Er wordt op andere sociale media meer tijd besteed. De tijd die wordt doorgebracht op LinkedIn is te omschrijven als kwalitatieve tijd. De mensen zijn meer bewust en gericht aan het werken in LinkedIn.
Leadgenerator
Bijna 80% van de leads komen uit LinkedIn of zijn via LinkedIn onderzocht. Het genereren van leads is steeds meer ook een “netwerk gestuurd”-mechanisme. De zogenaamde peer-to-peer benadering helpt zeker.
Informatie
Er is veel informatie beschikbaar over (potentiële) klanten op LinkedIn. Zeker met de koppeling naar Crystalknows.com. Met deze informatie kun je gerichter en vaak effectiever de communicatie starten. Effectiviteit leidt tot meer succes.
Traffic
LinkedIn is een goede traffic generator. Op zakelijke websites is de traffic bijna 50% voortgekomen via LinkedIn, daarmee komt LinkedIn als traffic generator in de buurt van bijvoorbeeld SEO.
LinkedIn en mobile
Het is niet “mobile first” maar “mobile only”. Het is een extreme uitspraak, waar het om gaat is dat het mobiele device een steeds meer belangrijke rol krijgt in het proces van een relatie. Bijna 60% van de bezoeken op LinkedIn zijn via een mobiel device.
Content
Iemand wil ongeveer 10 keer content lezen, ontvangen of ervaren voordat deze overgaat tot een aankoop. Bijna alle mensen die op LinkedIn actief zijn, denk ook aan “kwalitatieve tijd”, lezen content. LinkedIn is us bij uitstek een goed medium om content te delen.
Deze 6 aspecten moeten je helpen om LinkedIn in te zetten binnen de marketingstrategie. Zorg daarom voor:
- regelmatige plaatsing van inhoudelijke content (denk aan artikelen en blogs)
- zorg voor verwijzing naar inhoud (dit levert de traffic op)
- bij het gebruiken van whitepapers, verwachten mensen ook een whitepaper (dus het is zeker niet 1 A4-tje, dan past de verwachting van de ontvanger niet bij het woord whitepaper)
- zorg voor mogelijkheden tot interactie, deel berichten en reageer op berichten van anderen, reageer ook wanneer mensen een reactie geven op jouw bericht
- ga geen directe verkoop in posts en berichten doen, LinkedIn is teveel netwerk om commercie als eerste in te zetten
- plaats met een onregelmatige frequentie, hierdoor blijf je mensen scherp houden en wordt het geen routinematige aangelegenheid als je iets post
LinkedIn als medium, het kan zeer succesvol zijn bij een goede inzet.