Aan het begin van de lockdown konden velen van ons familie of vrienden niet zien. Alle sociale plannen werden geannuleerd. Sociale media werden een toevluchtsoord – een plek om authentieke, herkenbare content te plaatsen en relaties virtueel te vormen wanneer persoonlijk geen optie was.
Quarantaine en de pandemie in het algemeen, heeft grote invloed gehad op sociale media. En die veranderingen hebben de verwachtingen en voorkeuren van gebruikers permanent veranderd als het gaat om hun sociale platforms.- We noemen vijf trends als gevolg van de pandemie die ook ná de pandemie zullen blijven.
Trend 1: Toename doorgebrachte tijd op social media
Tijdens de pandemie verveelden mensen zich, waardoor de tijd die ze op social media doorbrachten, aanzienlijk toenam. Wereldwijd brachten mensen in 2020 145 minuten per dag door op social media. Dat aantal is overigens gedaald tot 142 minuten per dag in 2021, wat wijst op een lichte daling van het gebruik van sociale media naarmate een deel van de wereld weer opengaat.
Sociale media werden een plek om te ontsnappen aan de onrust van de echte wereld. Samen met een piek in gebruikers van sociale media, nam de betrokkenheid op bepaalde platforms ook toe. Op Instagram bijvoorbeeld steeg de gemiddelde betrokkenheid voor merken in 2020 met ongeveer 6%.
Trend 2: Toename videouploads
De pandemie had een grote invloed op hoe snel video in populariteit steeg. Het is nu het populairste type content en is dat al twee jaar op rij.
De media-uploads stegen met maar liefst 80% op jaarbasis – met een piek van 103.603 video-uploads op 22 april. Met name TikTok, het populaire short-form videoplatform, kende een exponentiële groei als gevolg van de pandemie.
Trend 3: Wijziging beste tijden op social media
De pandemie heeft de werkschema’s van mensen permanent verschoven. Omdat de typische 9-tot-5 werkuren veranderden, pasten de piekuren op sociale media ook aan.
- Facebook: maandag, woensdag en vrijdag tussen 10 en 11 uur
- Instagram: maandag, dinsdag en vrijdag om 11 uur en dinsdag om 14 uur
- LinkedIn: woensdag om 15 uur, donderdag tussen 9 en 10 uur en vrijdag tussen 11 en 12 uur
Onderzoek vooral wat voor jouw publiek de meest populaire dagen en tijdstippen zijn.
Trend 4: Wijziging in soorten content
Om te ontsnappen aan de echte wereld, was vooral leuke, luchtige content populair. Content werd toegankelijker en menselijker. Elke dag maakten gebruikers berichten die spraken over echte ervaringen met authentieke, niet-gefilterde afbeeldingen om de realiteit van het leven weer te geven. Deze #real berichten helpen het publiek zich minder alleen te voelen en kunnen een veel sterker gemeenschapsgevoel bevorderen. Daarmee zien we ook een toename van de community op social media.
Trend 5: Toename populariteit influencer marketing
Aan het begin van de quarantaine zagen we merken zich terugtrekken uit influencer marketing naarmate de economie onzekerder werd. Naarmate de wereld zich echter aanpaste aan lockdowns en werken op afstand, begon influencer marketing weer in populariteit te stijgen. En de populariteit van influencer marketing neemt niet af. In 2021 steeg gesponsorde content met bijna 27%.
Er is een netwerk van mensen die geweldige verhalen vertellen over hun favoriete merken of producten, gewoon omdat ze van ze houden.