Als je wilt weten welke influencer marketingtrends 2022 je gaat brengen, dan ben je hier aan het goede adres. Influencer-marketing is al groot en wordt alleen maar groter. Elk jaar ontstaan er nieuwe sociale mediaplatforms, nieuwe soorten inhoud en nieuwe manieren waarop merken met hun potentiële klanten kunnen communiceren.
De beste influencers blijven op de hoogte van de trends, zodat ze merken kunnen bieden wat ze nodig hebben om te shinen. Omdat het landschap van sociale media zo snel verandert, is het belangrijk dat influencers de populairste influencer-marketingtrends snel benutten om hun autoriteit en expertise te ontwikkelen, waardoor ze aantrekkelijker worden voor merken. Van hun kant zullen merken willen inspelen op deze influencer-marketingtrends om hun publiek uit te breiden, nieuwe leads te genereren en meer inkomsten te genereren.
Daarom hieronder 4 tips om je kennis over influencer marketing vandaag nog grondig bij te spijkeren.
1. Voortgezette beweging van tekst en afbeeldingen naar audio- en video-inhoud
De bandbreedte is de afgelopen jaren wereldwijd verbeterd. 5G verspreidt zich over de hele wereld en glasvezel internet is in veel landen gemeengoed. Als gevolg hiervan consumeren mensen tegenwoordig meer video- en audio-inhoud. Creators op Twitch, YouTube en zelfs podcasts krijgen steeds meer invloed.
2. Live Shopping wordt een groter onderdeel van influencer-campagnes
Live winkelen werd populair in 2021 en dit zal zo blijven in 2022. Beïnvloeders en andere belangrijke opinieleiders promoten producten in hun gemeenschappen op hun favoriete sociale platforms, met behulp van live video en interactieve inhoud. Voorspellingen suggereren dat de verwachte verkoop via livestreaming tegen 2023 waarschijnlijk 500 miljard euro zal bedragen.
3. Meer nadruk op diversiteit en representatie in influencermarketing
We zien de laatste tijd een grotere nadruk op diversiteit en representatie in de samenleving. Het is dus geen verrassing dat deze stroom naar influencer marketing stroomt. Je vindt zelfs influencer-bureaus die zich inzetten voor het vergroten van de vertegenwoordiging. Shade heeft bijvoorbeeld als missie “makers van kleur helpen om zelfstandige te worden terwijl ze doen waar ze van houden.” Shade heeft nu een selectie van meer dan 1.000 zwarte en bruine makers, variërend van chef-koks en auteurs tot acteurs en komieken.
4. Op prestaties gebaseerde deals zullen toenemen
Op prestaties gebaseerde influencer-marketing zal waarschijnlijk toenemen naarmate merken en influencers op zoek gaan naar langdurige partnerschappen. Dit betekent dat klanten verwachten dat influencers hun beloften nakomen, zoals een bepaald aantal verkopen of klikken. Als je een influencer bent die wordt geconfronteerd met een prestatiegericht contract, kun je overwegen om dit om te zetten in doorlopende royalty’s in plaats van een eenmalige betaling te accepteren. U wilt ook ijverig zijn in uw contractbeoordeling voordat u ondertekent, om er zeker van te zijn dat u weet waarmee u akkoord gaat voordat u een specifiek rendement garandeert.