Het effect van kleuren

Het belang van kleuren wordt wel eens onderschat. Vanuit de psychologie van de communicatie en de neuromarketing, is een duidelijke beweging, op basis van onderzoek, dat kleuren wel degelijk invloed hebben op het gedrag van een (potentiële) klant. Onderzoeken aangaande geuren en beïnvloeding lopen nog.

Het denken vanuit een kader dat is gebaseerd op onderzoek rondom kleuren zou kunnen leiden tot een minder creatieve invulling van de verschillende online en offline uitingen. Het spelen met variaties kan helpen.

Kleuren en emotie vormen een basis. Denk ook aan Philips die werkt met de impact van de kleur op het kijken naar televisie en het inrichten van de sfeer in een kamer, woonkamer, werkkamer, elke kamer een andere sfeer. Ook een organisatie als de Jaarbeurs werkt met experience ruimten waar kleur bepalend is voor de sfeer. De reden van het huren van de ruimte bepaalt mede de kleur van de ruimte.

In deze blog geven we een overzicht van de 10 meest voorkomende kleuren en het verwachte effect van die kleur vanuit marketingperspectief.

 

Rood

Rood straalt kracht uit.

  • krijg aandacht van de mensen (denk aan de rode verkeerslichten)
  • teveel rood is teveel kracht en heeft weer negatief effect op mensen en koopintenties
  • vaak komt rood terug in de corporate uitstraling van een onderneming

 

Blauw

Blauw is de kleur die het vertrouwen uitstraalt.

  • in combinatie met rood heb je kracht en vertrouwen
  • blauw is ook een vorm van cool zijn
  • een mix van kleuren geeft het beste resultaat, de combinatie van rood en blauw is kracht en vertrouwen, die zie je ook vaker terug komen

 

Roze

Roze is de kleur van de jeugdige uitstraling.

  • wel met de nadruk op jongere vrouwen, roze werkt aantrekkend op jonge vrouwen
  • roze straalt plezier en totale vrouwelijkheid uit

 

Geel

Geel is kracht maar ook gevaarlijke tint.

  • gebruik geel wanneer je de aandacht van het publiek wilt
  • het straalt ook uit dat je vertrouwen hebt in datgeen dat je vertelt
  • let met geel wel op in de tijd van Pasen, dan is er soms een overkill aan geel

 

Groen

Groen is een veelzijdige kleur.

  • het is een kleur die warmte uitstraalt
  • groen is uitnodigend
  • het geeft klanten en bezoekers een goed gevoel
  • groen staat ook voor gezondheid, omgeving, maatschappelijk en welwillendheid
  • groen is ook de kleur van geld en straalt dus ook weelde uit

 

Paars

De kleur van de frustratie maar ook van royalty.

  • het beraken van mensen met elegantie kan met paars
  • paars geeft een vorm van prestige aan de marketing uitingen

 

Goud

Elegantie en prestige zijn de kernwoorden voor goud.

  • let goed op combinatie, goud en paars zijn geen goede match
  • de combinatie goud en groen zien we weelde en rijkdom terug
  • teveel goud werkt vanuit een negatieve associatie

 

Oranje

Oranje is energie. In Nederland heeft oranje ook nog de extra lading van het Koningshuis en de aankleding bij sportaangelegenheden.

  • oranje is energie en trekt de aandacht
  • het is leuk en cool tegelijk
  • het geeft klanten een goed gevoel
  • maar ook een beeld van de onderneming die op de grens durft te opereren

 

Bruin

De kleur van de aarde.

  • het geeft comfort
  • is relaxed
  • basisgedachte, geen extravagante betekenis in de marketing

 

Zwart

Is een belangrijke veelzijdige kleur.

  • zwart is zowel traditioneel alsook modern
  • het is een relax kleur maar ook opwindend
  • zwart is meestal iets dramatisch
  • en aan de andere kant ook veel kracht als uitstraling

Een impressie van de kleuren die het meest worden gebruikt in de marketingcommunicatie. Kijk eens naar je eigen uitingen, logo’s, merkbeelden en dergelijke en vergelijk die met de vertaling van de verschillende kleuren.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven