Twitteren lijkt zo eenvoudig. Je gooit een mening, wat verbouwde content en reacties de timeline in. Wellicht is dit ook meteen de uitdaging. We delen en pluggen veel content waar veel volgers niet op zitten te wachten. Twitter zelf schat in dat 80% van de content in de timelines ‘curated’ zijn. Het is dus vooral content dat al bestaat en in nieuwe vorm rond gaat.
Tips voor het tweeten met meer engagement
Twitteren draait om interactie, dialoog en reactie. Engagement dus.
1. Stop met alleen maar tekstuele tweets te delen
Maak het visueel! Plaatjes, video’s zijn veelal direct zichtbaar in jouw tweet. Maak de timeline vooral visueel. Maak vooral zelf visuele content. Bewerk foto’s, maar overzichten in de vorm van infographics, eigen video’s, jouw locatie, productfoto’s, selfies en meer visuele beleving!
2.Wees verhalend repeterend
Bot jouw tweet in gelijke vorm herhalen, kan irritatie geven. Het opbouwen en teasen van jouw lezers en volgers werkt wel. Tweet eerst een headline, link een opvallende foto’s bij een tweede tweet. Gebruik even later een quote en link eventueel daarna naar het gehele artikel of de presentatie. Zorg voor variatie en spreek jouw doelgroep dus op een verschillende manier aan.
3. Betrek en tease jouw community regelmatig
Gebruik #dtv, gebruik de wisdom of de crowd(s) en wees ook sociaal terug. Help anderen maar vraag ook op een luchtige manier de hulp van anderen.
4.Gebruik hashtags bij een vertelling
Op Twitter vertel je eigenlijk een persoonlijk verhaal dat bestaat.. uit kleinere verhalen. Gebruik hashtags om aan te sluiten bij andere events, gebeurtenissen, verhalen of lanceer jouw eigen hashtag om jouw verhaal voor anderen te herleiden. Maak met hashtags ook jouw tweets eenvoudig vindbaar.
5. Wees humaan
Wees menselijk in jouw twitter communicatie. Gebruik humor, persoonlijke inzichten, wees open, herkenbaar en toon jouw persoonlijke voorkeuren. Zo bouw je een netwerk op van likewise-people. Kom met aanbevelingen die jij jouw volgers toevertrouwt!
Via: Brian Honigman
Met dank aan
Patrick Petersen
Patrick Petersen is ervaren b2b en b2c onlinemarketeer, veelgevraagd spreker-docent (postHBO en postDOC), bestseller auteur met onder andere het Handboek Online Marketing en Handboek Mobile Marketing (genomineerd managementboek van het jaar) en oprichter van AtMost, SocialMedia.nl, Educator en AtMost.TV. Online marketing, mobile, contentmarketing en social media is zijn passie met daarbij het realisme: noem jezelf na wat bloggen en twitteren geen Social Media expert.