E-mail is nog steeds een marketingcommunicatie instrument met een aanzienlijke impact op het succes in een cross mediale strategie. Natuurlijk hangt het af van de doelgroep, bereikbaarheid en meerdere variabelen, we kunnen zeggen dat e-mail vandaag de dag nog een belangrijk medium is.
Testen en e-mail
Om de effectiviteit te vergroten en het resultaat van een e-mail te verbeteren testen we. Het testen maakt dat we als marketeer aangeven welke variant van een e-mailing het beste resultaat oplevert. Maar welke elementen bepalen nu de opbouw van een dergelijke e-mail test?
Een A/B test of MV-test
Het testen van een e-mail is te vergelijken met het uitvoeren van onderzoeken in een laboratorium. In het onderzoeksveld zijn er 2 soorten testen. De eerste is de A/B test en de tweede is de Multi Variatie Test.
A/B Test | Multi Variatie Test | |
Wat is het? | Een test van 2 identieke mailingen die op slechts 1 variabele van elkaar verschillen. | Een test van een e-mailing met meer dan 2 verschillen in de test. Ook wel de A/B/…/Z test genoemd. |
Voorbeeld | – verschillende kopregel– verschillende onderwerpregel– verschillende foto | Tegelijk testen van meerdere variabelen:– kopregel– onderwerpregel– foto– kleur– call to action |
Hoeveel testvarianten? | 2 | Voor elke variabele komt er een factor 2 bij.2 variabelen levert 4 e-mailingen op.3 vaiabelen levert 8 e-malingen op.Etc |
Waarom testen? | Geeft een antwoord op de vraag (bijvoorbeeld) welke kopregel de beste conversie oplevert. | Is een test waarbij het fundament wordt gelegd van een nieuw kanaal of waarbij een totaal nieuwe aanpak met meerdere variabelen geprobeerd moet worden. |
Kritische Succesfactoren | Goede planning.Ad random alle andere factoren laten meelopen. | Complexe samenstelling van de testgrid.Discipline en structuur bij vaststellen van resultaat. |
Voordelen | Test kan snel en eenvoudig plaats vinden.Niet heel complex.Snel resultaat. | Hoe meer testvariabelen hoe kleiner de testgroep. Dan moet je je afvragen of dat resultaat representatief is. |
Hoe maak je een effectieve test?
Een test kun je zo complex maken als je zelf wilt. Dat kun je herleiden uit bovenstaand overzicht. Een A/B test heeft eigenschappen en een MV test heeft eigenschappen, beide leveren je informatie op. Waar moet je dan nadat je de keuze hebt gemaakt voor een soort test aan denken?
- houd de test op zich zo simpel mogelijk
o het maakt niet uit of je een A/B of een MV test doet, zorg ervoor dat iedereen het begrijpt en het zo eenvoudig mogelijk is als het maar zijn kan - als je de test opbouwt, zorg dan voor consistentie in de mailingen
o de testonderwerpen mogen verschillen per mailpackage (daarom test je ook)
o alle andere factoren moeten constant en consistent blijven - definieer je doelen vooraf
o bepaal vooraf op basis wat je wilt testen wat de resultaten moeten zijn, dat noemen we doelstellingen
o meet en evalueer daar waar je de doelstellingen op hebt gedefinieerd - controleer dubbel de mail op de testvarianten
o check check recheck
o je gaat geld uitgeven om uiteindelijk een beter resultaat te krijgen, een extra controle op de juistheid, compleetheid en volledigheid van de mailing mag best - stel de test vast
o dan gaat de testmailing de deur uit - maak een goede lijst
o met een goede adreslijst, prima selecties, ad random als de lijst zelf niet het testonderwerp is tenminste - na de test, email aanpassen aan de resultaten
o de resultaten evalueren, bespreken en aanpassen in de bulkmail voordat die wordt verstuurd
Wat zijn dan elementen die we vaak testen?
De elementen in een e-mail die we vaak testen zijn die elementen die het meest bepalend voor succes zijn. Dat zijn:
- de call to action
o deze button moet immers zorgen voor de conversie die we als doel hebben gesteld
o dit is vaak de basis voor succes - de personalisatie
o het lezen van je eigen naam vergroot de herkenbaarheid
o de eigen naam kan ook remmend werken op het delen van de e-mail
o dus testen is wel een vereist - de onderwerpregel
o veel varianten worden er bedacht, over het algemeen zijn woorden als korting en gratis wel succesvol maar hebben ook een belemmering vanuit de techniek en Google - de afzender
o de afzender is belangrijk, maar wie, de directeur of de medewerkers van de klantenservice? - de opmaak
o is geel beter of rood…of toch blauw - het moment van ontvangen
o welke dag
o welk uur
o welke minuut - het aanbod en de propositie
o wat bied je aan
Op deze wijze heb je een basis voor het verder optimaliseren van de e-mail.