4 Tips om collega’s content te laten ontwikkelen

Content is niet meer weg te denken in de huidige marketingstrategie. Elke marketeer weet dat zijn klant meer tevreden wordt en nieuwe klanten beter geworven kunnen worden met goede content. Content is dan niet alleen een papieren document maar ook beeldmateriaal is een belangrijke succesfactor.

Het schrijven en ontwikkelen van content schrikt mensen vaak af. We kunnen niet schrijven, hebben geen onderwerpen en weten niet hoe we wat moeten doen. Om voldoende content te hebben is een bibliotheek en hergebruik van content aan de ene kant een basis voor succes. De anderen kant is nieuwe content. Doe moet geproduceerd worden. Externe leveranciers van content is een bron. Je eigen collega’s zijn een andere belangrijke en vaak succesvolle bron voor content.

 

Overtuigen van je eigen collega’s

Je eigen collega’s over de streep trekken is een issue. De weerstand, zeker bij het eerste blog of de eerste film, zal groot zijn. Daarom 4 tips die het fundament voor content steviger maken.

 

Tip 1 – ontdek en ontwikkel vaardigheden om content te ontwikkelen

Vaak zijn mensen zich niet bewust van de eigen vaardigheden. Latente vaardigheden. Dat betekent dat we mensen moeten stimuleren om content te produceren, binnen de eigen mogelijkheden.

  • begin met kleine overzichtelijke workshops waarin op gemakkelijke wijze de mensen worden gestimuleerd om content te maken; begin niet meteen met gesprekken over publiceren en plannen voor een heel jaar.
  • behandel onderwerpen als storytelling, storywriting en schrijven; het effect is dat de deelnemer meer creativiteit laat zien dan hijzelf en wij hadden verwacht.
  • betrek externe coaches die gespecialiseerd zijn en direct kunnen begeleiden.
  • breng structuur aan in het coachen voor die mensen die het leuk vinden en goed kunnen.

Pas als mensen in deze fase het leuk gaan vinden betrekken we ze in de contentstrategie.

 

Tip 2 – ontwikkel een contentstrategie

Dat lijkt vanzelfsprekend. De strategie geeft aan:

  • welke content wanneer plaatsen.
  • op welke media.
  • de soorten content.

Maar ook de ondersteuning die wordt geleverd om de content kwantitatief en kwalitatief te managen. De ondersteuning van het management mag in deze aanpak niet ontbreken.

  • stel een content team samen.
  • bepaal wie welke rol heeft, redactie, auteur.
  • stel de onderwerpen vast alsook de wijze waarop de onderwerpen in content worden vertaald (blog, video etc).
  • maak een overzichtelijke maar ook realistische planning (mensen, budget, doelen).
  • meet de effecten van de content en deel die resultaten met de mensen in het contentteam.

 

Tip 3 – ontwikkel een kennisteam

Naast het samenstellen van een contentteam van auteurs en redactie is het samenstellen van een kennisteam ook een belangrijke succesfactor. Kennismanagement is geen afdeling maar ontloopt de zogenaamde silo’s binnen de organisatie en werkt cross-over. Dit team ontwikkelt concepten en kaders waar het content team de content weer in kan plaatsen.

Dit kennisteam geeft aan:

  • de invulling van de inhoud over bepaalde periode.
  • speelt in op ontwikkelingen en trends wat betreft de onderwerpen maar ook de methodiek van content distributie.
  • werkt integraal samen.
  • evalueert de effecten van de content en geeft adviezen.

 

Tip 4 – erken de bijdrage

Het aanleveren van content door collega’s opstarten is 1, het voort laten gaan is 2. Bedenk dat het erkennen van het leveren van de content van de collega’s door het management belangrijk is. Waardeer de bijdrage. Natuurlijk moet de kwaliteit voldoen aan de eisen die zijn gesteld.

  • geef voorbeelden van goede content en minder goede content.
  • laat de effecten van de content op het resultaat zien.
  • laat zien waar de content wordt geplaatst en hoe je er mee om gaat.
  • waardeer de mensen die de content produceren.

Het lijkt zo voor de hand te liggen. We ontwikkelen een contentstrategie. De gevolgen van deze strategie onderkennen en inzien vormt een belangrijke basis voor succes.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven