De do’s en don’ts voor een website

Tegenwoordig is iedereen wel betrokken bij het ontwikkelen, ontwerpen en bouwen van een website. Discussie over optimalisatie, layout, design staan dan bovenaan de lijst. Toch is er een aantal factoren die belangrijk zijn voor een goed werkende website. Dat is een aantal zaken die je zeker moet doen en een aantal zaken die je zeker achterwege moet laten.

In dit artikel worden op hoofdlijn een aantal van deze factoren genoemd en besproken.

Wat je zeker niet moet doen!

Het zijn vaak factoren die we wel weten maar waarvan we niet altijd even consequent zijn in de besluitvorming. De valkuilen waar elke marketeer wel minstens één keer in loopt.

  • onderschat de navigatie op de website niet
    – met regelmaat wordt juist die informatie weg gestopt waar mensen naar zoek zijn, denk aan foto’s van mensen
  • plaats geen irrelevante content
    – de bezoeker heeft weinig tijd en zoekt gericht naar informatie, zorg dan dat de bezoeker ook geen content ziet die niet relevant is
  • let op de lengte van het contactformulier
    – hoe meer vragen op een formulier staan, hoe groter de kans is dat mensen afhaken
  • verstop de informatie niet
    – na een paar keer klikken zijn mensen het openen van de informatie zat, maak het mensen gemakkelijk, denk vanuit de journey van de bezoeker
  • te veel kleuren werkt verstorend
    – natuurlijk is opvallen een goede suggestie, de aandacht moet getrokken worden; teveel de aandacht trekken werkt tegen je
  • overweeg afbeeldingen en video’s
    – de afbeeldingen en video’s moeten wel een toegevoegde waarde hebben ten opzichte van de andere content; teveel afbeeldingen werkt weer verstorend en mensen bouncen dan sneller
  • vergeet de SEO impact niet
    – een website bouwen en vullen met content is de eerste stap, zorg er wel voor met de content, tags en keywords dat de organische vindbaarheid stijgt
  • de website en verschillende devices
    – test de website en in verschillende browsers en op verschillende devices
  • actualiseren van de content
    – vaak zie je de tab “nieuws” of “actueel”, dan is het niet goed als daar een artikel staat dat ouder is dan een paar dagen; ververs de content met regelmaat, is goed voor de vindbaarheid en voor de bezoeker
  • vergeet de mens niet
    – het zijn mensen die de website bezoeken en geen dingen, zorg dat de communicatie is gericht op mensen

 

Wat je zeker wel moet doen!

De factoren die we zeker wel moeten uitvoeren om een succesvolle website te ontwikkelen zijn de volgende.

  • denk aan de beveiliging
    – zeker bij websites waar ook betalingen plaats vinden is het aan te raden om de beveiliging geregeld te hebben en dat ook aan de bezoeker te laten zien
  • gebruik de KISS methode bij de opbouw
    – houd het simpel en eenvoudig (keep it stupid and simple); hoe complexer hoe groter de kans op afhaken
  • laat gemakkelijk contact leggen
    – zorg ervoor dat de bezoeker op eenvoudige wijze en op meerdere wijzen contact kan leggen
  • ondersteun de bezoeker met de navigatiebalk of –menu
    – navigatie is een belangrijk aspect, mensen willen eigenlijk altijd weten waar ze zijn, zorg daarom dat de navigatie
  • schrijf eenvoudig
    – eenvoudige teksten worden het meest gelezen en het best gewaardeerd
  • goede verhouding tekst en beeld
    – afbeeldingen, opmaak van tekst en tekst op logische wijze indelen en opbouwen
  • denk aan keywords
    – in het kader van de organische vindbaarheid is het belangrijk of teksten te voorzien van de juiste keywords
  • websites voor verschillende browsers en devices
    – mensen werken niet allemaal met hetzelfde systeem en via hetzelfde device, zorg voor de testen en aansluiting
  • koppel de sociale media
    – sociale media is niet meer weg te denken uit een marketingstrategie, zorg wel dat je de koppeling legt tussen die media en de website, laat de koppelingen zien en zeg wat mensen moeten doen (dus niet alleen de icoontjes laten zien van de sociale media)
  • zorg voor reviews
    – zeker via mobiel wordt de website vaak bezocht op momenten dat er een keuze wordt gemaakt, door het laten zien van reviews versterk je het vertrouwen en is de kans groot dat de transactie door gaat

Met deze do’s en don’ts heb je 20 factoren die je helpen om voor de hand liggende valkuilen te voorkomen.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven