9 competenties voor succesvol ondernemen

Eén van de boeken van Arko van Brakel had als titel “Iedereen Ondernemer”. Het werd uiteindelijk een bestseller. Elke rol en functie binnen een organisatie is eigenlijk verantwoordelijk voor zijn of haar eigen handelen. Je bent verantwoordelijk voor het optimaliseren van je eigen rol. Dat is een synoniem voor ondernemen, in de breedste zin van het woord.

Daarop voortbordurend zie je ook de term “zelfsturende teams”. Een betere term voor dit begrip is “zelfondernemende teams”. Ondernemend ben je als je vanuit je eigen positie, proactie, actief en reactief voortdurend bezig bent op het optimale voor jou en je collega’s maar ook voor de onderneming te bereiken. De discussie of je nu in loondienst bent of zelfstandig laten we hier buiten. In een goede organisatie zijn beide, loondienst en ondernemer, ondernemend.

Dat vraagt van iedereen een aantal competenties. We beschrijven er hier negen, deze negen dragen uiteindelijk bij om zo dicht mogelijk tegen het ondernemend zijn aan te komen.

 

Competentie 1 – ken jezelf

Je werkt het beste vanuit je eigen kracht. Dat betekent dat je jezelf wel moet kennen. Wat zijn je sterkten en zwaktes. Om succesvol te zijn is het belangrijk om te weten waar je passie ligt, waar wil je harder voor lopen. Dat betekent namelijk dat je ook weet wat je minder leuk vindt.
Voortdurend jezelf kritisch analyseren en anderen laten mee kijken, voortdurend willen leren. Dat zorgt er voor dat je jezelf steeds beter leert kennen.

 

Competentie 2 – kies het juiste werkveld

Enerzijds kies je de business of de baan op basis van de eigen kennis, wat vind ik leuk, waar ben ik goed in en waar krijg ik energie van. Anderzijds is het kijken naar de markt, waar liggen de mogelijkheden en op welke wijze kan ik doelen realiseren binnen dat werkveld. Een omgeving kiezen met veel passie maar zonder markt is zinloos geweld. Een markt kiezen met potentie zal ook concurrentie opleveren. Die je kunt verwerken mede door de energie die je krijgt.

 

Competentie 3 – je bent zo goed als…

Je bent zo goed als de mensen om je heen. Werk met mensen samen die iets kunnen toevoegen aan jouw competenties, maar ook mensen die iets kunnen toevoegen aan het succesvol ondernemen in de markt. Mensen die op hetzelfde niveau met elkaar werken inspireren elkaar maar zijn ook niet bang om feedback te geven en feedback te accepteren.
Zorg dat je je netwerk activeert en in beweging houdt.

 

Competentie 4 – zorg voor een winnaars mentaliteit

Het ontwikkelen van een cultuur waarin je de beste wilt zijn en wilt winnen vormt de basis voor elk succes. Kijk maar naar sporter in de voorbereiding en kijk eens naar dezelfde sporters hoe de reactie is bij succes en nederlaag.

Competentie 5 – ken je de getallen

Om succesvol te zijn gaat het er om dat je de details kent. Details zijn vaak de cijfers en metrics. Wat is het resultaat van een campagne, wat is het resultaat van een strategie, wat heeft iets gekost en wat levert het op? Vragen die ik aan veel mensen stel en maar zelden een concreet antwoord op krijg. Zeker in de snel veranderende tijden is het belangrijk om als “ondernemende” marketeer je dashboard te ontwikkelen die je helpt om voortdurend op de hoogte te zijn en te kunnen sturen.

 

Competentie 6 – wees zuinig

Er is bij ondernemende mensen altijd geld nodig, als het goed is komt dat geld ook weer terug vanuit het ondernemend perspectief. Zorg echter dat je weet waar je het geld aan uit geeft, geef nooit meer uit dan je hebt. Wees oplettend en voorzichtig wanneer je geld gaat leven, of het nu van een bank is of van een familielid.

 

Competentie 7 – korting en cadeautjes

Iets weg geven gaat snel en gebeurt vaak. Als ondernemend mens moet je goed nadenken wanneer, hoe en waarom je werkt met kortingen en incentives. Het weggeven van iets kan ook leiden tot het stuk maken van de markt, als iemand immers eenmaal korting heeft gekregen is de kans groot dat de korting een vanzelfsprekendheid is geworden.

 

Competentie 8 – creëer empathie

Een goede warme band met collega’s en zeker ook met klanten is het fundament voor succes. Elkaar iets gunnen is nog steeds de meest gehoorde reden om met iemand samen te werken of iets van iemand af te nemen.

 

Competentie 9 – experimenteer

Ondernemen is ook een voortdurende zoektocht naar het gat in markt. Let er wel op dat je niet teveel tegelijk gaat uitproberen. Zorg voor een fundament, maak een hypothese en ga aan de slag met het experiment. Nadat de resultaten bekend zijn ga je verder naar de volgende fase.

Ondernemen is dus ook de juiste beslissingen nemen. Denk met regelmaat na over de richting die je hebt gekozen, de resultaten die je boekt en de veranderingen in het gedrag van de klant en de markt. Kijk ook naar collega’s. Ondernemen is niet vandaag starten en dan zonder omkijken doorgaan.
Met deze 9 competenties heb je een handvat om de eerste stappen te zetten of om te evalueren waar je nu staat.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven