9 tips voor emails die aandacht trekken – deel 1 van 2 delen

Een email stuur je en wordt in verschillende email-programma’s door de ontvanger ontvangen. Onder de vele e-mails die iemand ontvangt is het voor de zender belangrijk dat hij de aandacht trekt. De email moet gelezen worden, er moet geconverteerd worden. De email is namelijk over het algemeen een “tussenstation” in een cross marketing strategie. Het succes ligt vaak ergens anders.

 

Zijn emails uit?

De discussie gaat door. Er is een groot aantal andere media waar steeds meer gebruik van wordt gemaakt. Dat zorgt er voor dat niet elk bericht meer via de email wordt gevoerd. Denk maar aan whatsapp als vervangend medium.
Het versturen van meer uitgebreide berichten, nieuws en informatie zal nog voorlopig wel via de email worden verspreid.

In deze blog geven we de eerste vijf van de negen tips om die email te ontwikkelen die ook daadwerkelijk de aandacht trekt.

 

Kies je thema

Vanuit de cross marketing strategie is het onderwerp storytelling of het inzetten van een verhaallijn belangrijk geworden. Door een verhaallijn wordt de aandacht van mensen eerder getrokken en houd je die aandacht ook langer.
Bij het vaststellen van een thema, die ook mede onderdeel uitmaakt van de andere inzet van media rondom deze campagne, zal de ontvanger sneller overgaan tot openen en lezen van de email.

 

Gebruik de 90-10 regel

De inhoud van een email bepaalt het succes van de conversie.
Vaak wordt er in media gezegd wat de zender graag wil vertellen. Dat zit ook in ons mensen, vooral vertellen en niet luisteren. Het is belangrijk om te vertellen in de email wat de ontvangers willen horen, waar zij behoefte aan hebben, wat zij relevant vinden. Het leggen van contacten, het werken aan engagement en het zorgen voor een relatie zijn voorbeelden van factoren die mede het “commerciële” succes bepalen van een email.
Gebruik 90% van de tekst voor inhoudelijke en relevante content waar de ontvanger op zit te wachten, gebruik 10% van de email voor promotionele informatie.

 

Schrijf een goede onderwerp-regel

In nagenoeg alle email programma’s die mensen gebruiken om de email te lezen wordt de afzender getoond en de onderwerp-regel. Die leest de ontvanger dus altijd. De onderwerp-regel moet dus engaged zijn. De onderwerp-regel moet de aandacht trekken in eerste instantie en aanzetten tot openen van de email in tweede instantie. Bedenk wel dat deze tip in de praktijk enkele fracties van seconden duurt.

  • wees attent en niet saai
  • geef een reden om te openen
  • geef iets weg (hoeft niet altijd meteen korting of een cadeau te zijn, kan ook meer vanuit toegevoegde waarde worden ontwikkeld)

Belangrijk is om de aandacht te trekken en te zorgen dat de email wordt geopend.

 

Zorg voor een call-to-action

Een medium inzetten vanuit een cross marketing strategie, zal nagenoeg altijd gekoppeld zijn aan een call-to-action (CTA). Deze CTA zorgt er voor dat de ontvanger en lezer naar de volgende stap in de journey gaat. Vaak weer een stap dichter bij het eindresultaat, meestal koop of lid worden of een andere vorm van een transactie.
In een email gaat het er om dat er ook weer niet teveel CTA’s in een email staan. Houd de focus op dat thema, onderwerp of aanbod waar je de lezer naar toe wilt hebben. Vaak werkt één CTA het beste om conversie te optimaliseren. Twee CTA’s kan nog, meerdere CTA’s leidt tot twijfel en nadenken en dat zorgt voor afleiding zodat het conversiepercentage daalt.

 

Denk aan KISS

De opbouw van de email, layout, inhoud en samenstelling, moet eenvoudig zijn, snel te doorzien en te begrijpen door de ontvanger. Daarom gebruiken we ook wel de afkorting KISS, Keep It Simple and Stupid.
Houd het eenvoudig. Houd het kort. Geef snel de essentie weer, focus op datgene dat je wilt bereiken.

  • korte teksten met een cal to action converteren beter dan lange teksten
  • geef duidelijk aan wat er achter de CTA zit
  • maak teksten niet te complex
  • zinnen gemiddeld 12 woorden en maximaal 15 woorden
  • vermijd spreektaal
  • zeg wat de klant wil horen in een paar woorden

Dit is het eerste deel van de twee delen die je helpen om een email zo op te stellen dat deze meer aandacht trekt. Het volgende deel behandelt de volgende 4 tips.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven