Bij het samenstellen van een uiting, offline en online, is content belangrijk. Content bestaat enerzijds uit woorden en teksten en anderzijds maakt opmaak van teksten en uitingen de tekst nog meer leesbaar.
Het verhogen van de conversie is van veel factoren afhankelijk. Denk alleen al aan segmentatie van de doelgroep, moment van de week, emotie bij de ontvanger en de propositie. Deze opsomming is niet allesomvattend overigens. Ook het gebruik van kleuren in de uitingen, foto’s en teksten bepaalt mede het succes en het effect van de uiting, het middel of het medium.
In dit artikel geven we van de meest gebruikte kleuren een aantal kenmerken.
Rood
Rood is een vaak gebruikte kleur, denk alleen al aan de verkeerslichten.
- het geeft de urgentie aan
- rood is een mogelijk gevaar, je moet gaan opletten
- de kleur is ook versterkend bij bijvoorbeeld “trek in iets te eten”; het verhoogt de zin om te eten, fast food restaurants gebruiken vaak rood
- associatie met passie, opwinding en beweging
- rood geeft ook een verhoogd energielevel aan en geeft een directe focus
- in het menselijk lichaam gaat de hartslag omhoog en worden we alert
Blauw
Blauw is echt een mannenkleur. Mannen hebben over het algemeen een voorkeur voor deze kleur.
- blauw heeft de associatie met vrede en rust
- maar ook water
- blauw geeft een gevoel van veiligheid en geeft vertrouwen aan een merk
- blauw werkt rustgevend voor onze hersenen en gedachten
- jongeren zien de kleur blauw als volwassenheid
Paars
Paars heeft iets koninklijks en wordt vaak geassocieerd met rijkdom, wijsheid en respect.
- paars stimuleert het denken naar oplossingen in ons brein
- paars geeft ook de creativiteit aan
- paars wordt vaak gebruikt voor schoonheidsproducten
- paars wordt gezien als creatief en wijs
Oranje
De kleur van ons Koningshuis heeft in Nederland tijdens feestdagen en wedstrijden van Nederlandse sporters een bijzonder karakter. De verbondenheid wordt daarmee versterkt.
- oranje geeft ook het gevoel van vreugde en optimisme
- geel maakt baby’s aan het huilen, oranje geeft een waarschuwing
- de kleur helpt om mensen die impulsief winkelen door te gaan met kopen
- stimuleert in de hersenen het enthousiasme om met iets door te gaan
- omdat het vaak wordt gebruikt en in Nederland ook een andere betekenis heeft kan het effect uiteindelijk minder zijn dan gewenst
Zwart
Zwart is een mythische kleur enerzijds en een krachtige kleur anderzijds.
- zwart wordt vaak gezien als krachtig, stabiel, sterk en autoriteit
- vaak ook in verband gebracht met intelligentie
- zwart geeft ook vaak een kleiner beeld van een product dan in realiteit
- het wordt zo vaak gebruikt dat het effect mogelijk minder is; ook de associatie met andere aspecten zoals Halloween, de duisternis en “zwartgallig” kunnen tegen je werken bij het gebruik van zwart
Grijs
Grijs is praktisch, tijdloos en geeft solidariteit. Te veel gebruik van grijs leidt echter tot een mate van saaiheid. Ook wordt grijs vaak geassocieerd met oud, dood en depressie. Het is dus een kleur die zeker kan helpen, denk echter ook aan de andere betekenis.
Wit
Is wit wel een kleur? Deze pagina heeft als achtergrond ook wit.
- toch heeft wit een associatie met pure schoonheid, gevoelens en veligheid
- wit geeft ook een neutraal gevoel
- wit heeft ook een gevoel van creativiteit omdat wit schoonheid weer geeft
Groen
Het maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt vaak gekoppeld aan groen.
- groen geeft gezondheid en natuur weer
- groen heeft ook een waarde voor de rijkdom van mensen of merken
- de kleur werkt ook rustgevend, natuur vinden mensen prettig
- groen stimuleert harmonie en zorgt voor een balans tussen lichaam en geest
Met dit overzicht heb je een inzicht in de betekenis van kleuren. Denk er over na bij het gebruik van kleuren.