Content is onlosmakelijk verbonden met marketing en de inzet van media. Je hebt immers iets te vertellen in een uiting. Content moet aansprekend zijn en zorgen dat klanten en potentiële klanten een volgende stap zetten in het proces van de customer journey.
De inhoud van de content, de tekst, bepaalt dus mede het succes. Teksten worden opgebouwd door alinea’s, zinnen en woorden. Die woorden kunnen nu het onderscheid maken of mensen wel of niet naar de volgende fase gaan.
Daarnaast hebben woorden ook een rol in het vindbaar zijn, De woorden zoals hier worden besproken kunnen soms ondersteunend zijn en soms ook niet. De zoekmechanismen veranderen met enige regelmaat. Toch kunnen ook deze woorden helpen bij het vindbaar worden. In elk geval zijn de woorden krachtig en sterk te noemen voor het vergroten van de conversie.
U, jij
Het gaat dan in elk geval om de klant. En marketing gaat over klanten, die staan centraal in de aanpak en dus ook in de teksten. Door mensen aan te duiden met “u” en “jij” spreek je de mensen directer aan en voelen zij zich betrokken bij de tekst. Betrokkenheid vergroot de kans op conversie.
Gratis
Iets wat gratis is is onweerstaanbaar voor mensen. Een gratis extra product, een gratis download, een gratis sample, etc. Belangrijk is wel dat gratis niet goedkoop over komt, dat het past in het aanbod en dat het niet te vaak wordt gedaan. Overdaad schaadt.
Geef een reden
Het beschrijven van redenen waarom het product of de dienst voordelen oplevert voor de lezer geeft een verhogend effect op de conversie. Het gaat om het inspelen op de toegevoegde waarde voor de klant. Deze redenen zijn niet altijd de productkenmerken maar de wijze waarop de lezer het product of dienst zou kunnen gebruiken.
Zonder risico
Bij het duiden voor de klant om geen risico’s te lopen geeft de klant het gevoel van zekerheid en veiligheid. Deze vorm van tekst die risico’s mijdt zorgt voor de conversie bij vooral producten waar de klant zich onzeker bij voelt.
Geheim
Een geheim met iemand delen zorgt er voor dat mensen zich speciaal voelen, ze weten meer dan anderen, hebben een speciale deal kunnen sluiten en zijn uniek. Bijzonder is dat het mensen trekt tijdens het lezen terwijl we rationeel weten, als mens, dat de uiting door meerdere mensen wordt gezien. Toch voelen we ons bijzonder en laat ons verder lezen of converteren.
Snel
Bij het lezen van teksten is de snelheid een aspect waar mensen gevoelig voor zijn. Denk aan “vandaag nog aan de slag” of “vandaag besteld vanavond al in huis”. De lezer krijgt dus snel waarde voor het geld dat ze investeren, we hoeven niet te lang te wachten. Deze snelheid is wel een belofte die je doet aan een klant. En belofte maakt schuld. Een belofte niet nakomen levert uiteindelijk meer nadelige dan voordelige effecten op bij klanten.
Tijdslimiet aanbrengen
Een actie beperken tot een bepaalde tijd geeft bij lezers een aansporing om snel over te gaan tot actie omdat anders de actie voorbij is. De noodzaak om over te gaan tot conversie is groter en zal ook groter zijn.
Gemakkelijk
Hoe simpeler en eenvoudiger iets is, hoe sneller we overgaan tot conversie als lezer. Iets wat complex is doen we namelijk niet graag. In de teksten iets als gemakkelijk te duiden verhoogt de kans op conversie zeker.
Mis het niet!
Als mens zijn we van nature nieuwsgierig en willen we niets missen. Dus aangeven dat mensen iets niet moeten missen nodigt mensen echt uit om verder te gaan met lezen. Omdat de verwachtingen vaak hoog gespannen zijn bij “mis het niet” moet het aanbod en de content daarna wel aansprekend zijn.
Deze 9 woorden, er zijn er natuurlijk veel meer, helpen je verder om de conversie te verhogen en de kans op doorlezen groter te maken.