De échte tweets van Voetbal International: een interview

Tijdens het WK van afgelopen zomer schreef ik over de “neptweets” van Voetbal International: een verzameling van updates over m.n. het Nederlands elftal die wel tweets werden genoemd, maar het niet waren. Dat bleek de warming-up te zijn voor de échte inzet van Twitter door het blad (of is het “cross-medium”?).

En dat doen ze op verrassend frisse manier. Want ze pushen niet alleen hun eigen nieuws -en ook niet ál het nieuws- maar retweeten, monitoren, reageren en doen zelfs aan Follow Friday. Wij mochten vragen stellen aan Ramon Min, chef webredactie, en Mathijs Kraai, junior webmaster. En inderdaad, we kregen antwoord.

Over het experimenteren met een nieuw medium, Twitter als onderdeel van een multimediale strategie en als platform voor conversatie en exclusieve updates en het zoeken naar het optimale aantal tweets per dag.

Begin september 2010 begon Voetbal International met hun Twitteraccount @vi_nl. Inmiddels hebben ze bijna 3.500 volgers. Een vliegende start, toch?
Een vliegende start is altijd te verwachten omdat VI een groot bereik heeft. Toch valt het aantal volgers nog wat tegen, zeker als je kijkt naar bijvoorbeeld @vtblnws (3500 volgers), een onofficieel account dat het nieuws van VI.nl één op één overneemt. Hieruit valt te concluderen dat VI echt nog een plek moet veroveren in de wereld van social media, iets waar we ons volledig voor gaan inzetten.

Welke doelen hebben jullie jezelf eigenlijk gesteld?
Er zijn tal van doelen te bedenken (een groeiende aanwezigheid in social media, het ondersteunen van andere media, de interactie met volgers, etc.), maar eerlijk gezegd was ons voornaamste doel na het WK om zichtbaar aanwezig te zijn en een plekje te veroveren in Twitterland. Het is voor ons nog een relatief nieuw en onbekend mediaplatform. Een van de doelen in de nabije toekomst zou kunnen zijn om leading te zijn op het moment van breaking news.

VI is bezig met een ware “crossmediale veroveringsstrategie” met het blad, boekenuitgeverij De Buitenspelers, het TV-programma, de eigen radiozender en wellicht zelfs eigen TV-zender. Is de inzet van Twitter volwaardig onderdeel van deze strategie, of is het nog meer een proef om uit te vinden hoe het überhaupt kan bijdragen aan die strategie?
Het VI-account is ontstaan vanuit interesse van de webredactie, maar is inmiddels uitgegroeid tot een onderdeel van de multimediale strategie van VI. Het versturen van tweets is dan ook opgenomen in het takenpakket van de verslaggevers. Omdat Twitter het eerste social medium is waar VI zich in begeeft, krijgt het automatisch de stempel ‘experiment’. Het succes hiervan zal zeker bepalend zijn voor welke nieuwe vormen van social media worden aangegrepen.

Jullie tweeten niet elk nieuwsbericht op de site, iets wat je wel regelmatig ziet in de twitteraccounts van andere bladen en blogs. Wat zijn jullie overwegingen daarbij? En hoe bepalen jullie welke berichten wel getweet worden en welke niet?
Dit deden we aanvankelijk wel, maar het werd al snel duidelijk dat we ‘te veel’ content plaatsten. Sindsdien is de nieuwsstroom ingekort tot slechts de ‘top stories’, in plaats van al het nieuws. Dit betreft ongeveer 30% van onze nieuwsartikelen. De belangrijkste overweging hiervoor is dat er een bepaald maximum aantal berichten geplaatst kan worden voordat (te) veel mensen afhaken. Twitter is een uitstekend medium voor conversatie en exclusieve updates van VI-verslaggevers, hiervoor moest genoeg ruimte zijn.

Jullie posten niet alleen eigen nieuws, maar retweeten ook berichten van andere media, clubs, etc. Wat is jullie belangrijkste argument om dat te doen?
Simpelweg doen we dat omdat we niet zo arrogant zijn te denken dat alleen wij nieuws kunnen melden. Bovendien is het onder de aandacht brengen van andere tweets een wezenlijk onderdeel van Twitter. Wél proberen we bij al het nieuws uiteindelijk zelf weer een VI-invalshoek te vinden. Dat kan zijn een reactie van betrokkenen op het nieuws, of extra duiding door nieuws snel in perspectief te plaatsen.

Jullie monitoren ook op bepaalde onderwerpen. Waarop monitoren jullie en waarop reageren jullie wel en niet?
We zoeken regelmatig op termen die VI-eigen zijn, zoals ‘vi radio’, ‘voetbal international’, ‘Johan Derksen’, noem maar op. Het liefst reageren we natuurlijk op alles en iedereen, maar zoals al eerder aangegeven zullen we altijd, in verband met de kwantiteit, een selectie moeten maken. Als mensen twitteren dat ze een uitzending gaan bijwonen dan wensen we ze veel plezier, en als iemand bij VI een prijs heeft gewonnen en daarover twittert, dan sturen we uiteraard een felicitatie. In reacties op voetbalinhoudelijke zaken zijn we terughoudend met het geven van meningen, aangezien we als medium toch objectief willen zijn. Verder worden aan de redactie gerichte (serieuze) vragen altijd beantwoord.

Waren de WK-updates, die ik in een eerdere post “neptweets” noemde, een test?
De ‘neptweets’ waren inderdaad een experiment. Het WK is voor VI altijd een zeer hectische periode, waardoor er geen ruimte was om in overleg met de directie een plan samen te stellen voor Twitter. De oplossing was het handmatig plaatsen van korte berichtjes van onze verslaggevers in Zuid-Afrika. Na het WK ontstond er genoeg tijd om het account uit te denken en op te starten.

Het account @vi_nl op in juni is aangemaakt, tijdens het WK dus. Is dat toeval?
Nee, dat is geen toeval. De toenmalige eigenaar van het account (sindsdien @vtblnws genaamd) benaderde ons met het feit dat hij enorm veel reacties ontving naar aanleiding van de tweets op onze website. Het account werd toen overgedragen, maar zoals eerder beschreven duurde het nog even voordat we er daadwerkelijk mee aan de slag gingen.

Hoe hebben jullie het beheer van het Twitteraccount georganiseerd? Tweeten de verslaggevers ook uit naam van @vi_nl of is er een klein team dat berichten plaatst? En welke tools gebruiken jullie?

Er is een klein team dat tweets plaatst. Dit is voor ons belangrijk, zodat alles de eindredactie passeert. Op dit moment gebeurt dit handmatig, maar er is een eigen systeem in ontwikkeling om dit te vergemakkelijken. Helaas vervullen diensten zoals CoTweet niet al onze specifieke wensen.

Verder gebruiken we dlvr.it om berichten van de site door te zetten naar Twitter, TweetDeck wordt gebruikt door Ramon. Geen specifieke reden, gewoon een prima tool om diverse stromen in één oogopslag te kunnen bekijken en beheersen.

Ramon en Mathijs, bedankt voor het interview!



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven