Het WK voetbal en social media, het lijkt geen gelukkig huwelijk. Er was wat ophef door het verbod op het gebruik van Twitter door de spelers van diverse nationale teams, waaronder dat van Nederland. En de FIFA had vast niet voorzien hoeveel negatieve reacties het zou krijgen op hun aanpak van de Bavaria Babes. Maar ook sommige traditionele media hebben moeite met de goede inzet van social media. Dat blijkt wel uit de neptweets van Voetbal International.
Het WK voetbal is bij uitstek hét event waarbij hét voetbalblad van Nederland, Voetbal International, zich kan profileren. Ik noem het nog een “blad”, maar eigenlijk begint het steeds meer een crossmediaal concept (bij gebrek aan een betere term) te worden. Al langere tijd worden op de websites video’s gepubliceerd en sinds twee jaar heeft het een eigen televisieprogramma. Met dat programma pakt het gedurende het WK ook flink uit, want er zijn liefst twee uitzendingen per dag van in totaal twee uur, onder de naam ‘VI Oranje’.
Tot zover gaat het goed. Maar het zijn dan ook traditionele media.
Een poging tot inzet van social media
Voor dit WK heeft VI ook wat nieuws bedacht: een dagelijks overzicht van tweets van hun verslaggevers in Zuid-Afrika. Die tweets lijken een goed idee: je kunt de verslaggevers zelf volgen via Twitter en het geeft toegang tot nóg snellere updates over het WK in het algemeen en het wel en wee van het Nederlands elftal in het bijzonder. En nog mooier: je kunt reageren en vragen stellen, de dialoog aangaan.
Toch? Uh, nee.
Want de “Tweets uit Zuid-Afrika” blijken helemaal geen tweets te zijn. Dat blijkt uit een zoektocht op Twitter naar de verslaggevers Tom Knipping, Simon Zwartkruis en Iwan van Duren. Die laatste lijkt, anders dan de eerste twee, weliswaar een eigen account te hebben, maar dat kent slechts één tweet van ca. een maand geleden uit Seefeld, de plaats in Oostenrijk waar Nederland zich voorbereidde op het WK. Ook een zoektocht op de inhoud van de ’tweets’ leert dat deze niet via Twitter verzonden zijn (tenzij onder valse naam en als direct message).
Raden naar de reden
Het is gissen naar de reden om de verslaggevers niet écht te laten tweeten. Het kan zijn dat VI liever het traffic naar de eigen sites trekt dan het naar Twitter te sturen i.v.m. de inkomsten vanuit advertising. Of het wil de aandacht niet te veel verspreiden over verschillende verslaggevers en Johan Derksen als sterspeler pushen. Dat zou op zich raar zijn, omdat zijn pensioen nadert en het voor de continuïteit goed zou zijn als de verslaggevers wat ruimte krijgen voor personal branding.
Hoe het ook zij, het is een rare keuze. Raar, omdat VI met de titel “Tweets uit Zuid-Afrika” iets suggereert wat het niet waarmaakt. En het is natuurlijk een gemiste kans voor VI om de doelgroep nog dichter bij zich te betrekken.
En daarmee blijkt dit helaas weer een voorbeeld van de moeizame relatie tussen traditionele en social media.