Het jaar is begonnen en dat betekent trendvoorspellingen die we dan voor dit jaar op werkelijkheid gaan beoordelen. Ook over social en mobile learning zijn met name online weer de nodige uitspraken gedaan. Wat zijn eigenlijk de trends in die uitspraken? Een inventarisatie.
Toename invloed social media en integratie
In 2011 zie we een groeiende invloed van social media in leren waarmee social learning steeds steviger op de kaart komt te staan. Daar is iedereen het wel over eens. Belangrijk thema hierbij wordt allereerst de groeiende vraag naar snelheid in leren. Organisaties gaan op zoek naar opleidingsmogelijkheden waarbij medewerkers snel toegang hebben tot nieuwe en relevante kennis en snel de gewenste performance leveren. Social learning gaat een belangrijke rol spelen door die snelheid mogelijk te maken.
Het tweede thema bij social learning is integratie. Dan hebben we het niet over waar de politiek al jaren over discussieert, maar over de integratie van verschillende social media die leidt tot nieuwe vormen van samenwerking, sharing en community. Met die nieuwe vormen moet het mogelijk zijn om bijvoorbeeld de groeiende vraag naar individueel maatwerk in social learning nog beter te faciliteren. Individueel maatwerk is bijvoorbeeld beter te faciliteren in kleinere communities waarin hele specifieke content wordt gedeeld. Ik vraag me af of het hier nou echt om integratie gaat of meer om een soort ‘micro media’-varianten van de bekende social media. We zullen het zien.
Groei mobile learning
Alle prognoses duiden erop dat de verkoop van mobile devices alleen maar meer booming wordt. De iPad bijvoorbeeld is niet alleen zelf een verkoopkanon, maar we weten allemaal dat deze device ook zorgt voor een enorme boost onder concurrenten om vergelijkbare apparaten op de markt te brengen. Deze groei betekent dat mobile learning ook steeds beter kan groeien en een echte kritische massa gaat krijgen. Dit jaar wordt misschien wel de waarheid voor mobile learning.
Los van de genoemde groei in verkoop van tablets leveren ook de technische innovaties van de tablet zelf en de apps steeds slimmere leermogelijkheden op waarvan we er in 2011 steeds meer gaan zien. Beslissers in het onderwijs gaan vooral naar deze mogelijkheden kijken om mobile learning meer toe te laten.
Het is tot slot interessant om bij mobile learning te kijken of de techniek van mobile devices ook een antwoord heeft op de groeiende vraag naar 3D in 2011. We zien 3D bijvoorbeeld terug in de huidige tv-technieken, maar 3D wordt ook steeds meer gevraagd en verwacht in onder meer webinars en online classrooms. Waarom? Het mag allemaal wel wat echter, meer real life, dan 2D slides en een verteller.
Toen is niet meer nu
Genoeg verwachtingen lijkt me en het zijn ook wel grote verwachtingen. Maar een ding is wat mij betreft zeker. We gaan in 2011 nog meer afstand doen van onderwijsleervormen die hun oorsprong kennen in de 19e eeuw. Dankzij social media en mobile devices.