Waarom je bedrijf Facebook níet moet gebruiken (misschien)

De vraag speelt nogal eens: moet een bedrijf nog wel een eigen website hebben? Volstaat het niet om aanwezig te zijn op netwerken als Facebook? Het antwoord is nee. Tenminste, niet als je eigen data en die van je gebruikers je lief zijn.

Afgelopen weekend kwam ik op PCmag.com een artikel tegen van John C. Dvorak: “Why I Don’t Use Facebook“. Hierin beschrijft hij zijn weerzin ten aanzien van Facebook. Zijn belangrijkste argument is dat het een gesloten systeem vormt en in de ogen van Dvorak zelfs een “retro” website is. Sterker nog: Facebook is eigenlijk de volwassen versie van AOL, de provider die een eigen internet wilde creëren maar het uiteindelijk verloor van “het open internet”. In Nederland heeft Het Net een vergelijkbare poging gedaan en is even jammerlijk mislukt.

Dvorak geeft aan dat veel mensen zich fijn voelen in een comfortabel, gesloten systeem waarin ze niet hoeven na te denken. Hij zelf geeft de voorkeur aan “open systemen”. Hij noemt het voorbeeld van een eigen webpagina met persoonlijke informatie. Veel liever dan een profielpagina op te zetten in Facebook, creëert hij een pagina met WordPress, want:

“By doing this, I don’t turn over any data, control, or information to an onerous third party to sell, use, or exploit. I can close down the site when I want. I can say what I want. I can pretty much do whatever. If I am the least bit worried, I can use my various providers or other services to post a WordPress blog right from my own server. None of this is possible with Facebook.”

Facebook voor je bedrijf
Deze zelfde argumenten gelden natuurlijk niet alleen voor consumenten, maar ook voor bedrijven en merken. Als je data je lief zijn, is het klakkeloos verspreiden en verzamelen ervan via platforms als Facebook misschien niet het beste idee. Hier zijn wat redenen om Facebook níet te gebruiken.

  • Het gebruik van “jouw” data door Facebook en/of derde partijen. De ondoorzichtige voorwaarden van Facebook maken het mogelijk dat (delen van) de informatie op jouw pagina’s door Facebook worden gebruikt of zelfs doorverkocht aan derde partijen voor commerciële doeleinden. Op die manier leren Facebook en haar klanten misschien wel meer van jouw acties dan je eigen bedrijf.
  • Het verwijderen van informatie door Facebook. Facebook kan op elk moment besluiten dat bepaalde informatie op je pagina’s ongepast is en deze eigenhandig verwijderen (of zelf je account sluiten). Vaak hanteren ze daarbij de doorgaans nogal puriteinse Amerikaanse normen en waarden. Vraag dat maar aan fotograaf Jan van Breda. Hij uploadde een naar de zin van Facebook te pikante, homo-erotisch getinte foto en binnen een paar minuten was niet alleen de foto gewist, maar zelfs z’n hele account. Het account kreeg hij terug, maar de toon was duidelijk.
  • Het gebruik van jouw informatie én die van je gebruikers door de Amerikaanse overheid. Tijdens een recent bezoek aan de BBC gaven zij aan zo min mogelijk gebruik te maken van Amerikaanse leveranciers van (netwerk)diensten. De reden is dat alle data die door deze diensten worden verzameld en opgeslagen, eenvoudig kunnen worden opgeëist door de Amerikaanse overheid onder het mom van de Patriot Act. Deze wet was een reactie op “9/11” en riep én roept binnen de US zelf veel kritiek omdat het de burgerrechten van de Amerikaanse bevolking te veel zou schenden, met name op het gebied van privacy. Echter, omdat de wet alle door Amerikaanse bedrijven opgeslagen en beheerde gegevens omvat, kan het ook de privacy treffen van jouw bedrijf en die van je klanten, fans en andere bezoekers.

Ik geef toe, dat laatste punt klink nogal complot-theoretisch (als dat woord bestaat). En er zijn vooral ook veel redenen om Facebook wél te gebruiken. Meer dan 500 miljoen redenen zelfs.

Maar voor dat deel van je online doelstellingen waarbij de integriteit van je data, en die van je bedrijf zelf, van belang is, is het gebruiken van een eigen website -op je eigen platform, met je eigen voorwaarden- misschien zo’n slecht idee nog niet.



Tip! Onze top 3 CRM systemen

Scroll naar boven